1- دانشگاه اصفهان 2- دانشگاه اصفهان ، dr.oreyzi@edu.ui.ac.ir 3- دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده: (2436 مشاهده)
هدف این پژوهش، شناسایی تفاوتهای شناختی مدیران خبره و تازهکار در انجام اهم وظایف مدیریتی از طریق بررسی دیدگاه و تجارب آنها بود . بدین منظور از دو مجموعه وابسته به شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی دو گروه 4 نفره از مدیران خبره و تازهکار انتخاب شدند و جهت استخراج تجارب آنان، با هر شرکت کننده یک مصاحبهی تحلیل وظیفه شناختی صورت گرفت. داده ها با استفاده از راهنمای کراندل، کلین و هافمن (2006) کدگذاری شد و هر دو گروه با یکدیگرمقایسه شدند. نتایج پژوهش، تفاوت های شناختی متعددی را بین گروه های مختلف مدیران مشخص نمود که از جمله بارزترین آن ها می توان به مواردی همچون: در نظر گرفتن احتمالات، جلب موافقت دیگران و همراه کردن آنها در تصمیم گرفته شده و توجه به اهمیت نیروی انسانی در گروه خبره اشاره نمود که بیشتر از گروه تازهکار، مورد تأکید قرار گرفته اند . این تفاوت های شناختی شناسایی شده، میتواند سازمان را در انتخاب مدیران مناسب، شناسایی نقاط ضعف در عملکرد آنها و آموزش مدیران، یاری رساند.
Akhbari Dorcheh M S, Oreyzi Samani H R, Eskandari H, Bidram H. The Phenomenology of the Experience of Experts and Novice Managers in the Oil Industry to Identify Their Cognitive Differences. Strategic studies in the oil and energy industry 2020; 11 (44) :183-210 URL: http://iieshrm.ir/article-1-926-fa.html
اخباری درچه مریم سادات، عریضی سامانی حمیدرضا، اسکندری حسین، بیدرام حمید. پدیدارشناسی تجربه زیسته مدیران خبره و تازهکار در صنعت نفت جهت شناسایی تفاوتهای شناختی آنان. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1399; 11 (44) :183-210