1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران. 2- استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران. ، Mohammadi@iaubir.ac.ir 3- استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده: (16 مشاهده)
پژوهش حاضر به دنبال بررسی اثر تجربیات کارکنان بر تعهد سازمانی از طریق رضایت شغلی است. جامعه آماری شامل کارکنان شرکت ملی حفاری ایران بود که حجم نمونه بر اساس جدول مورگران 291 نفر تعیین و با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه شامل تجربیات کارکنان مورگان (2017)، رضایت شغلی فیلد و روثه (1951) و تعهد سازمانی لی، آلن و مایر (2001) استفاده شد. برای ارزیابی روایی از روایی همگرا و واگرا استفاده شد. پایایی پرسشنامهها در تمامی موارد 7/0 تعیین شده بود. برای آزمون فرضیهها از نرمافزار Smart PLS3 و آزمون معادلات ساختاری بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد که در سطح اطمینان 95 درصد، اثر مستقیم تجربیات کارکنان بر تعهد سازمانی برابر با 375/0 و اثر غیرمستقیم آن برابر با 453/0 است. اثر معناداری تجربیات کارکنان بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی تأیید شد.
Khatty Z, Mohammadi M, Rezaiefar H, Hakimpour H. Investigating the mediating role of job satisfaction in effect employee experience on organizational commitment
(Case study: National Iranian Drilling Company). Strategic studies in the oil and energy industry 2025; 17 (66) :169-184 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1850-fa.html
خطی زینب، محمدی محمد، رضایی فر حمید، حکیم پور حسین. بررسی نقش میانجی رضایت شغلی در اثر تجربه کارکنان بر تعهد سازمانی (مورد مطالعه: شرکت ملی حفاری ایران). مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1404; 17 (66) :169-184