1- دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. ، hosseini@umz.ac.ir 2- استادیار، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران. 3- دکتری مدیریت دولتی، کارشناس منابع انسانی، شرکت گاز استان مازندران، ساری، ایران. 4- استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
چکیده: (32 مشاهده)
این پژوهش با هدف تبیین و تجزیهوتحلیل مشخصههای مشاغل استراتژیک در شرکت گاز ایران با روش آمیخته صورت پذیرفته است. در ابتدا از طریق تحقیق کیفی با 21 نفر از خبرگان علمی و اجرایی مصاحبه به عمل آمد که با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در بخش کمی با استفاده از روش تصمیمگیری چند معیاره بهترین ـ بدترین به تعیین اهمیت این مشخصهها پرداخته شد. نتایج نشان دادند که مشخصههای مشاغل استراتژیک در شرکت گاز ایران شامل پنج شاخص چندجانبه بودن شغل، دانش و تجربه بالا، مسئولیت بالای شغلی، ایجاد مزیت رقابتی و صیانت از منابع هستند. نتایج بخش کمی نشان داد که از میان شاخصها سه شاخص دانش و تجربه بالا، ایجاد مزیت رقابتی و صیانت از منابع از بالاترین اهمیت برخوردارند. از میان زیرشاخصها نقش پایش و کنترل، تأثیر بر قابلیتهای سازمان و دانش تخصصی بالا از بالاترین اهمیت برخوردار بودند.
Hosseini A, Ghasempour Ganji S F, Mohammadi H, Arab A. Explaining and Ranking the Characteristics of Strategic Jobs in Iran Gas Company: A Mixed-Method Survey. Strategic studies in the oil and energy industry 2025; 17 (66) :107-128 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1847-fa.html
حسینی ابوالحسن، قاسم پور گنجی سیده فاطمه، محمدی حامد، عرب علیرضا. تبیین و رتبه بندی مشخصههای مشاغل استراتژیک در شرکت گاز ایران: رویکرد آمیخته. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1404; 17 (66) :107-128