1- دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور، ایران، تهران، ، m.kheyrkhah@gmail.com 2- دانشیار، عضو هیئتعلمی مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور، ایران، تهران 3- استادیار، عضو هیئتعلمی مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور، ایران، تهران 4- استادیار، عضو هیئتعلمی مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور، ایران، تهران.
چکیده: (20 مشاهده)
طی سالیان گذشته حرکت بهسوی پایداری سازمانی با مفهوم نوآوری عجین شده است. بر این مبنا پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل خلق پایداری سازمانی از طریق نوآوری باز در صنعت پتروشیمی ایران به انجام رسیده است. پژوهش حاضر با استفاده از نظریه دادهبنیاد به انجام رسیده است. بهمنظور شناسایی ابعاد مختلف پدیده پایداری سازمانی از طریق نوآوری باز، با 12 نفر از مدیران و صاحبنظران صنعت پتروشیمی به روش نمونهگیری هدفمند مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام پذیرفت. تحلیل مصاحبهها منجر به استخراج 25 مفهوم شد که در قالب 6 مقوله شرایط علی (عدم اطمینان محیطی، اسناد و قوانین بالادستی، فشار جوامع محلی، توسعه فناوری، چالشهای حقوقی)، زمینهای (فراهم بودن زیرساختها، استراتژیهای سازمان، فرهنگ سازمانی، محیط عمومی سازمان)، مداخلهگر (عوامل سازمانی، عوامل مربوط به کارکنان و عوامل محیطی) و الگوی سازمان پایدار از طریق نوآوری باز با راهبرد (راهبردهای اقتصادی، راهبردهای سازمانی، راهبردهای فرا سازمانی) تشکیل شده است.
Kheyrkhah Askarabad M, Shirmohammadi Y, Mirmohammadi S M, Shahnazari A, Abdolmanafi S. Developing a model for creating organizational sustainability through open innovation in the Iranian Petrochemical Industry. Strategic studies in the oil and energy industry 2025; 17 (66) :57-78 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1845-fa.html
خیرخواه عسکرآباد محمدرضا، شیرمحمدی یزدان، میرمحمدی سید محمد، شاه نظری علی، عبدالمنافی سعید. تدوین مدل خلق پایداری سازمانی از طریق نوآوری باز در صنعت پتروشیمی ایران. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1404; 17 (66) :57-78