1- دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، گروه مدیریت، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن ایران 2- استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران ، Mehrdad.shakib@kiau.ac.ir 3- دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده: (450 مشاهده)
در دهه های اخیر مدیریت نوآوری همواره مورد توجه و کنکاش پژوهشگران قرار گرفته و تلاش برای ارتقا و بهبود عملکرد این فرایند به شکل مستمر در جریان است. در این پژوهش به منظور طراحی مدل مدیریت روتین های فرایند نوآوری، ابتدا با مرور مطالعات پیشین، شاخصه ای مربوطه استخراج و پس از اجرای تکنیک دلفی فازی و اجماع نظر خبرگان مدلی ارائه شد. سپس با روش پیمایشی به منظور پیاده سازی مدل طراحیشده در ANFIS از پرسشنامه استفاده شد. قواعد طراحیشده با 40 دورۀ آموزش به خطایی قابلقبول رسید. یافته ها نشان داد که عامل سازمانی بااهمیت ترین متغیر و عامل آموزشی در رتبۀ آخر قرار دارد. لذا پیشنهاد میشود اقداماتی از قبیل: ایجاد مرکز توربین گاز ایران، اهتمام در ثبات روتین های سازمانی بهعنوان منبع اصلی نوآوری، ایجاد فضایی مناسب جهت تعاملات فرهنگی و اجتماعی، توانمندسازی در تعمیق قابلیت های نوآورانه و افزایش آگاهی و مهارتهای فنی و مدیریتی انجام پذیرد.
Ghazizadeh H R, Hosseini Shakib M, Khamseh A. Innovation Process Routine Management Model in Gas Turbine Companies
(based on Neural Network approach). Strategic studies in the oil and energy industry 2022; 14 (53) :19-38 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1390-fa.html