1- دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران 2- دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران ، daneshfard@srbiau.ac.ir 3- استاد و مدیرگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده: (2691 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل شایسته سالاری مدیران در صنعت نفت انجام شد. روش پژوهش از نوع آمیخته و شامل دو مرحله کیفی و کمی بود. در بخش کیفی پژوهش با استفاده از تکنیک گلوله برفی، 20 نفر از خبرگان موضوع مورد پرسش قرار گرفته و با بهرهگیری از روش تحلیل دلفی، شش بعد اصلی شامل: شایستهپنداری و شایستهخواهی، شایستهیابی، شایستهگزینی، شایستهگیری، شایسته پروری و شایسته داری و 39 مؤلفه استخراج گردید. سپس در بخش کمی تحقیق برای سنجش مدل، پرسشنامهای محقق ساخته در بین 110 نفر از مدیران و کارکنان آشنا به موضوع شایسته سالاری توزیع شد. برای تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل عاملی تأییدی به کمک نرمافزار Smart PLS استفادهشده است. طبق نتایج تحقیق تمامی ابعاد و مؤلفههای شناسایی شده برای مدل شایستهسالاری مورد تأیید واقع شد. همچنین، در زمینه شایستهسالاری مدیران در صنعت نفت بین وضع موجود و مطلوب اختلاف معناداری مشاهده شد. به این معنا که ضروری است حوزه منابع انسانی صنعت نفت اقدامات و طرحها و برنامه هایی را به منظور کاهش شکاف انجام دهد.
Zarei F, Daneshfard K, Najafbeigi R. Designing and Explaining the Model of Managers' Meritocracy in the Oil Industry. Strategic studies in the oil and energy industry 2020; 12 (45) :265-290 URL: http://iieshrm.ir/article-1-986-fa.html
زارعی فریده، دانش فرد کرم اله، نجف بیگی رضا. طراحی و تبیین مدل شایسته سالاری مدیران در صنعت نفت. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1399; 12 (45) :265-290