1- دانشجوی دکتری کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی سازمانی،دانشگاه تهران ، tajpour@ut.ac.ir 2- دانشجوی دکتری رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری،دانشگاه یزد
چکیده: (2749 مشاهده)
کارآفرینی سازمانی عنصر بسیار مهمی در فرآیند توسعه سازمانی و اقتصادی است. از این رو، بررسی تاثیر هوش و فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی سازمانی در شرکت گاز شیراز هدف این مطالعه قرار گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی بهشمار میرود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران شرکت گاز شهر شیراز به تعداد 230 نفر بود. بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 140 نفر برآورد گردید. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی آلبرخت (2003)، فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) و برای سنجش کارآفرینی سازمانی با استفاده از پرسشنامه استاندارد اکتان و بیولت(2008) گردآوری گردید.روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوا و سازه و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ و شاخص پایایی ترکیبی بررسی و مورد تایید قرار گرفت. اطلاعات گردآوری شده توسط نرمافزارهای لیزرل و اسپیاس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج بهدست آمده نشان داد که هر دو عامل هوش و فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
Tajpour M, Hosseini E. The Effect of Intelligence and Organizational Culture on Corporate Entrepreneurship in Shiraz Gas Compa. Strategic studies in the oil and energy industry 2020; 12 (45) :335-354 URL: http://iieshrm.ir/article-1-927-fa.html
تاج پور مهدی، حسینی الهه. تاثیر هوش و فرهنگسازمانی بر کارآفرینی سازمانی در شرکت گاز شیراز. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1399; 12 (45) :335-354