1- کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری،پردیس فارابی دانشگاه تهران 2- کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران 3- استادیار مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری،پردیس فارابی دانشگاه تهران ، hryazdani@ut.ac.ir
چکیده: (1965 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری اصیل بر یادگیری سازمانی با توجه به متغیر میانجی فراموشی هدفمند سازمانی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه اجرا، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کارکنان حوزه ستادی وزارت نفت و شامل 840 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان از میان آنها تعداد 260 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد رهبری اصیل نورثاوس(2010)، فراموشی هدفمند سازمانی دیهالن(2004) و یادگیری سازمانی نیفه(2001) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/86، 0/88 و 0/89 بهدست آمد. دادههای گردآوری شده توسط نرم افزار معادلات ساختاری warpPLSمورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج بررسی تحلیل مسیر نشان میدهد که رهبری اصیل بر یادگیری سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد و نقش میانجیگری فراموشی هدفمند سازمانی بین رهبری اصیل و یادگیری سازمانی نیز تایید میگردد.
kouchakzadeh Z, dorani A, yazdani H R. The mediating role of organizational purposeful forgetting in the influence of genuine leadership on organizational learning in Staff of Ministry of Petroleum. Strategic studies in the oil and energy industry 2020; 12 (45) :133-160 URL: http://iieshrm.ir/article-1-898-fa.html
کوچکزاده زهرا، دورانی امیر، یزدانی حمیدرضا. نقش میانجی فراموشی هدفمند سازمانی در تاثیر رهبری اصیل بر یادگیری سازمانی در کارکنان حوزه ستادی وزارت نفت. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1399; 12 (45) :133-160