1- دانشگاه تهران 2- دانشگاه تهران ، J.Torkaman@ut.ac.ir
چکیده: (2501 مشاهده)
ظهور و بروز روزافزون مفاهیم جدید در حوزه کسب و کار در کنار تغییرات فزاینده محیطی موجب پیچیدگی این حوزه شده است. این تغییر و تحولات مستمر، اهمیت آگاهی و آمادگی نظری و عملی را نسبت به محیط پیرامون دوچندان میکند. دو مورد از مفاهیمی که توجه محافل علمی و فعالان عرصه کسب و کار را به خود جلب کرده، «شبکه کسب و کار» و «اکوسیستم کسب و کار» است. پژوهش حاضر تلاش دارد تا با بررسی مفاهیم گوناگون ارائه شده در این دو موضوع به تبیین دقیقتر مرز میان این دو پرداخته و پیامدهای حرکت به سمت شکلگیری اکوسیستم کسب و کار را بررسی کند. به این منظور اسناد پایگاههای ساینس دایرکت، امرالد اینسایت و گوگل در بازه زمانی سال 2000 تا 2019، مورد بررسی تحلیلی-اسنادی قرار گرفتند و در این راستا تعداد 54 سند مرتبط شناسایی شدند. جهت تحلیل مقالات انتخاب شده، مفاهیم اصلی مرتبط با هر موضوع استخراج و توسط پانل خبرگان اعتبارسنجی شدند. برای استخراج، تحلیل و ترکیب مفاهیم از روش کدگذاری استفاده شد. در نهایت یافتهها در سه بعد ساختاری، ذهنی و نسبی دستهبندی، تحلیل و مقایسه شدند. دو مفهوم در ابعاد ساختاری و ذهنی دارای تشابهات بسیاری هستند اما در بعد نسبی تفاوتها ملموستر است. از مهمترین پیامدهای شکلگیری اکوسیستم کسب و کار تغییر مدل نوآوری از محافظهکارانه و تقلیدی به نوآوری جذبی و تعاملی است.
Mobini Dehkordi A, Torkaman J. Analytical Comparison of Business Network and Business Ecosystem. Strategic studies in the oil and energy industry 2020; 11 (44) :3-32 URL: http://iieshrm.ir/article-1-896-fa.html
مبینی دهکردی علی، ترکمن جبار. مقایسه تحلیلی شبکه کسب و کار و اکوسیستم کسب و کار. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1399; 11 (44) :3-32