1- گروه اقتصاد، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، الیگودرز، ایران 2- گروه اقتصاد، واحد شهریار، دانشگاه آزاد اسلامی، شهریار، ایران ، Bahram125fathi@gmail.com 3- گروه ریاضی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین ، ایران
چکیده: (64 مشاهده)
نوسانات سیاستهای بازرگانی نفت در ایران طی سالهای اخیر افزایش یافته است و به یک مسئله مزمن تبدیل شده است. با توجه به آنکه تداوم این نوسانها دارای آثار نامطلوبی برای جامعه مثل بیثباتی اقتصادی و سیاسی است، شناسایی دلایل آن از اهمیت اساسی برخوردار است. هدف اصلی تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر سیاستهای بازرگانی صنعت نفت است. در هر کشور دولت بهعنوان اصلیترین نهاد حاکمیتی و یک رکن نهادساز با تشکیل و هدایت نهادها میتواند بر میزان و نحوه اثرگذاری تجارت بینالملل بر رشد اقتصاد مؤثر باشد. این مقاله دلایل اثرات بر سیاستهای بازرگانی نفت در ایران را با استفاده از دادههای مستخرج از مطالعه میدانی در سال 1402 و بهکارگیری روش دلفیفازی، مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد، بهترتیب شاخصهای ثبات سیاسی، ثبات تجاری، نقش تحریمها و اثربخشی دولت بیشترین تأثیر را بر صادرات و واردات نفت ایران داشته است. همچنین متغیرهای درجه باز بودنتجارت، نرخ ارز، تعرفه گمرکی و نرخ تورم تأثیر مثبت و معنیداری بر صادرات و واردات نفت دارند.
Ghiasi M, Fathi B, Abnar S, anisi M. The role of institutional indicators and governance on the business policy of Iran's oil industry. Strategic studies in the oil and energy industry 2024; 16 (63) :43-62 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1721-fa.html
قیاسی محسن، فتحی بهرام، آبنار شهیاد، انیسی مجید. نقش شاخص های نهادی و حکمرانی بر سیاست بازرگانی صنعت نفت ایران. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1403; 16 (63) :43-62