1- دانشجوی دکتری،گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ایران 2- استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه. ایران ، fa.ma1382@hotmail.com 3- دانشیارگروه مدیریت دانشکده علوم انسانی واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ایران 4- دانشیار گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه ایران
چکیده: (1006 مشاهده)
هدف این پژوهش تبیین پیامدهای اخلاق حرفهای درصنعت نفت و ارائۀ مدل مفهومی است. اخلاق حرفهای درصدد ارائۀ شیوهها و دستورالعملهایی است که تکالیف را برای افراد و گروههای حرفهای مشخص کند تا نوعی تعهد اخلاقی و وجدان کاری را نسبت به هر وظیفه و مسئولیت ایجاد کنند. روش استفاده به صورت ترکیبی است (کیفی و کمّی) و برای استخراج عوامل از دو روش گراندد تئوری و روش آماری استفاده شده است. جامعۀ آماری این تحقیق وزارت نفت و ستاد پالایش و پخش و چهار شرکت تابعه بود. ابزار اصلی پژوهش مصاحبههای نیمهساختاریافته با افراد آگاه و متخصص بوده است. پس از مصاحبه با 16 نفر از خبرگان آگاه به موضوع، مقولهها و مفاهیم استخراج شد. نمونهگیری نیز به روش تکنیک گلوله برفی و روایی پرسشنامه، به دو روش (محتوایی و سازه) و پایایی ضریب آلفای کرونباخ نیز تأیید شد. تحلیل دادهها به شیوۀ شناسهگذاری باز محوری انتخابی انجام و صحت مدل طراحیشده بررسی شد.
| سال پانزدهم | شماره 59 | زمستان 1402 | صفحات 101 تا 118 |
پس از انجام سه مرحلۀ دلفی، اجماع نهایی در خصوص مؤلفهها و شاخصها حاصل شد. برازش دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری آموس 24 انجام و الگوی کلی پژوهش تأیید شد. یافتهها به شناسایی پیامدهای اخلاق حرفهای در صنعت نفت انجامید. چنانچه این صنعت با تکیه بر نتایج اثرگذار بهدستآمده در الگوی پارادایمی به تقویتسازی اخلاق حرفهای بپردازد، به نتایج مثبتی دست خواهد یافت.
Abdinegadi Z, majidi M, Amini Z, Sadeh E. Explaining the consequences of professional ethics in oil industry and presenting a conceptual model. Strategic studies in the oil and energy industry 2024; 15 (59) :101-118 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1604-fa.html
عبدی نژادی زهرا، مجیدی مریم، امینی زین العابدین، ساده احسان. تبیین پیامدهای اخلاق حرفهای در صنعت نفت و ارائۀ مدل مفهومی. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1402; 15 (59) :101-118