[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات آماده انتشار::
فرم ها و دستورالعمل ها::
لینک های مفید::
::
آمار نشریه
آمار نشریه
..
اصول اخلاقی نشریه
اصول اخلاقی نشریه
..
کمیته اخلاق نشر (COPE)
این نشریه از قوانین کمیته اخلاق نشر(COPE) پیروی می کند.
..
پیشگیری از تقلب در آثار علمی
نویسندگان این فصلنامه ملزم به استفاده از سامانه مشابه یاب سمیم نور  می باشند.
راهنمای سامانه سمیم نور
..
فهرست نمایه های نشریه
نمایه شده در  ISC
نمایه شده در magiran
نمایه شده در SID
Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations432371
h-index98
i10-index74
">نمایه شده در گوگل اسکولار

 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: سال 14، شماره 56 - ( 2-1402 ) ::
جلد 14 شماره 56 صفحات 40-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل راهبردی تجربۀ صنعت نفت‌و‌گاز ایران در یادگیری فناورانه در پروژه‌های تحقیق ‌و توسعۀ مشترک
مریم ایوبی1 ، محمد نقی زاده 2، سید حبیب اله طباطبائیان3 ، جعفر توفیقی داریانی4
1- دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی،‌دانشگاه علامه طباطبایی،‌تهران، ایران
2- دکترای مدیریت تکنولوژی،‌دانشگاه علامه طباطبایی، دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری،‌دانشگاه علامه طباطبایی، تهران،‌ایران ، m.naghizadeh@atu.ac.ir
3- دکترای مدیریت تولید، دانشگاه تربیت مدرس، دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری،‌ دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ‌ایران
4- دکترای مهندسی شیمی، دانشگاه پلی تکنیک، بخارست، رمانی، استاد دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (566 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تجربۀ یادگیری فناورانه در پروژه‌های تحقیق و توسعۀ مشترک در صنعت نفت‌و‌گاز بوده تا زمینۀ ارتقای یادگیری فناورانه در این پروژه‌ها در صنعت نفت و گاز فراهم شود. به‌منظور تشریح مسیر یادگیری از رویکرد کیفی و روش مطالعۀ چند موردی استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ پروژه‌های تحقیق و توسعۀ مشترک در پژوهشگاه صنعت نفت بوده که با استفاده از تحلیل محتوای 16 مصاحبۀ انجام شده با خبرگان در 4 پروژه و انجام دو مرحله کدگذاری مسیر یادگیری تبیین شده است. نتایج نشان می‌دهد در چارچوب ارائه‌شده یادگیری فناورانۀ اکتشافی و بهره‌بردارانه در مراحل چرخه عمر رخ می‌دهد. مهم‌ترین مکانیزم‌های یادگیری مؤثر، «یادگیری از طریق تعامل»، «حین انجام»، «جستجو» و «آموزش مستقیم» بوده و عوامل ظرفیت جذب، تجانس فرهنگی، پایه علمی مشترک، ساختار مشترک، فاصلۀ جغرافیایی، ارتباطات عمودی ـ افقی، کانال‌های ارتباطی متنوع و اهداف همکاری در این مسیر تأثیرگذار هستند.
 
واژه‌های کلیدی: یادگیری فناورانه، پروژه‌های تحقیق و توسعۀ مشترک، تحلیل محتوا، کدگذاری
متن کامل [PDF 1199 kb]   (403 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت
دریافت: 1401/5/24 | پذیرش: 1401/9/7 | انتشار: 1402/2/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ayoubi M, Naghizadeh M, Tabatabaeian S H, Twofighi J. Analyzing Iran petroleum Industry Experience in Technological Learning in Joint R&D projects. Strategic studies in the oil and energy industry 2023; 14 (56) :23-40
URL: http://iieshrm.ir/article-1-1479-fa.html

ایوبی مریم، نقی زاده محمد، طباطبائیان سید حبیب اله، توفیقی داریانی جعفر. تحلیل راهبردی تجربۀ صنعت نفت‌و‌گاز ایران در یادگیری فناورانه در پروژه‌های تحقیق ‌و توسعۀ مشترک. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1402; 14 (56) :23-40

URL: http://iieshrm.ir/article-1-1479-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 14، شماره 56 - ( 2-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي Strategic Studies in Petroleum and energy Industry
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645