1- دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی،دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران 2- دکترای مدیریت تکنولوژی،دانشگاه علامه طباطبایی، دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران،ایران ، m.naghizadeh@atu.ac.ir 3- دکترای مدیریت تولید، دانشگاه تربیت مدرس، دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 4- دکترای مهندسی شیمی، دانشگاه پلی تکنیک، بخارست، رمانی، استاد دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (331 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تجربۀ یادگیری فناورانه در پروژههای تحقیق و توسعۀ مشترک در صنعت نفتوگاز بوده تا زمینۀ ارتقای یادگیری فناورانه در این پروژهها در صنعت نفت و گاز فراهم شود. بهمنظور تشریح مسیر یادگیری از رویکرد کیفی و روش مطالعۀ چند موردی استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ پروژههای تحقیق و توسعۀ مشترک در پژوهشگاه صنعت نفت بوده که با استفاده از تحلیل محتوای 16 مصاحبۀ انجام شده با خبرگان در 4 پروژه و انجام دو مرحله کدگذاری مسیر یادگیری تبیین شده است. نتایج نشان میدهد در چارچوب ارائهشده یادگیری فناورانۀ اکتشافی و بهرهبردارانه در مراحل چرخه عمر رخ میدهد. مهمترین مکانیزمهای یادگیری مؤثر، «یادگیری از طریق تعامل»، «حین انجام»، «جستجو» و «آموزش مستقیم» بوده و عوامل ظرفیت جذب، تجانس فرهنگی، پایه علمی مشترک، ساختار مشترک، فاصلۀ جغرافیایی، ارتباطات عمودی ـ افقی، کانالهای ارتباطی متنوع و اهداف همکاری در این مسیر تأثیرگذار هستند.
Ayoubi M, Naghizadeh M, Tabatabaeian S H, Twofighi J. Analyzing Iran petroleum Industry Experience in Technological Learning in Joint R&D projects. Strategic studies in the oil and energy industry 2023; 14 (56) :23-40 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1479-fa.html
ایوبی مریم، نقی زاده محمد، طباطبائیان سید حبیب اله، توفیقی داریانی جعفر. تحلیل راهبردی تجربۀ صنعت نفتوگاز ایران در یادگیری فناورانه در پروژههای تحقیق و توسعۀ مشترک. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1402; 14 (56) :23-40