1- دانشجوی مقطع دکتری، مدیریت دولتی دانشگاه تهران، پردیس کیش 2- دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران، نویسندۀ مسئول ، vaezi_ka@ut.ac.ir
چکیده: (789 مشاهده)
بازارگرایی صادرات، به معنی هماهنگشدن و همسوشدن سازمان و شرکت صادرکننده در حوزههای عملیاتی با تغییرات راهبردی بازار است. با توجه به ماهیت گونههای متعدد صدور خدمات، توجه به صادرات خدمات فنی و مهندسی در مقایسه با سایر صدور خدمات و بازارگرایی این صادرات از جایگاه ویژهای برخوردار است. هدفِ تحقیق تجزیه و تحلیل رویکرد بازارگرایی در صادرات خدمات فنی و مهندسی نفت و گاز در کشور ایران است. تحقیق با رویکرد ترکیبی، با استفاده از تحلیل مضمون و معادلات ساختاریانجام شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است. جامعۀ آماری در بخش کیفی شامل 12 نفر از مدیران سازمان و در بخش کمّی 70 نفر بوده است. در مرحلۀ کیفی 6 مقولۀ اصلیِ فرهنگ بازارگرایی صادرات، عوامل عملکردی، عوامل اطلاعاتی، عوامل دولتی، عوامل مالی اقتصادی، عوامل محیطی بازارگرایی صادرات و 31 مفهوم شناسایی شد. پایایی عاملها 81/0 بود. میانِ ضرایب بارهای عاملی استانداردشده، فرهنگ بازارگرایی صادرات بالاترین نمره (915/0) را نسبت به مقولههای دیگر داشته است. پیشنهاد شده است شرکتهای حفاری مربوطه، جهت افزایش بازارگرایی صادرات، به فرهنگ بازارگرایی صادرات توجه بیشتری داشته باشند.
Naderi K A, Vaezi S K. The Approach of Market Orientation in Export of Oil and Gas Technical and Engineering Services in Iran. Strategic studies in the oil and energy industry 2022; 13 (51) :35-52 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1323-fa.html
نادری کرمعلی، واعظی سیدکمال. رویکرد بازارگرایی در صادرات خدمات فنی و مهندسی نفت و گاز در ایران. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1400; 13 (51) :35-52