1- استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران، نویسند ، RezaZare@pnu.ac.ir 2- کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام پیامنور، تهران، ایران 3- استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (2078 مشاهده)
این مطالعه قیاسی از نوع کاربردی دارای هدف توصیفی و استراتژی همبستگی است و بهصورت مقطعی اجرا شده است. جامعۀ آماری شامل تمامی کارکنان شرکت پتروشیمی برزویه، به تعداد 340 نفر، بود که 180 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و به شیوۀ سادۀ تصادفی، به پرسشنامه-های ظرفیت جذب دانش کارکنان مینباإوا و همکاران (2010، 2003) و ظرفیت جذب دانش سازمان لیچتن هالر (2009)، عملکرد نوآوری سبز چن و همکاران (2006)، سنجش یادگیریزدایی بکر (2008) و توانایی یادگیری از ارتباط سلنس و سالیس (2003) پاسخ دادند. ضریب آلفای کرونباخ برای تمامی پرسشنامهها بیشتر از 7/0 بود و روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها با نظر متخصصان و روایی سازه با استفاده از روش تحلیل عاملی مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادهها با نرمافزارهایSpss22 و PLS3 و روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها تأییدکنندۀ برازش مدل تحلیلی و فرضیههاست. نتایج بر اهمیت ظرفیت جذب برای توسعۀ فرایند عملکرد نوآوری سبز بهمنظور ایجاد مزیت رقابتی تأکید دارد؛ زیرا عملکرد سازمان را در مقابل رقبا افزایش میدهد. بهعلاوه، یادگیریزدایی میتواند با ایجاد تغییر مداوم، یاریرسانِ سازمان برای توسعه مهارتهای جدید در جهت انطباق با نیازهای محیطی جدید باشد و یادگیری ارتباطی از طریق اشتراک و تبادل اطلاعات منجر به بهبود عملکرد نوآوری سبز میشود.
Zare R, Mohammazadeh Sani S, Fathiizadeh A. The Effect of Knowledge Absorptive Capacity on Green Innovation Performance with the mediating role of Unlearning and moderating role of Relationship Learning. Strategic studies in the oil and energy industry 2021; 13 (50) :63-81 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1279-fa.html
زارع رضا، محمدزادهثانی سکینه، فتحیزاده علیرضا. تأثیر ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآوری سبز با نقش میانجیِ یادگیریزدایی و تعدیلگر یادگیریِ ارتباطی. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1400; 13 (50) :63-81