[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 13، شماره 50 - ( 9-1400 ) ::
جلد 13 شماره 50 صفحات 81-63 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآوری سبز با نقش میانجیِ یادگیری‌زدایی و تعدیلگر یادگیریِ ارتباطی
رضا زارع1، سکینه محمدزادهثانی2، علیرضا فتحی‌‌زاده3
1- استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران، نویسند ، RezaZare@pnu.ac.ir
2- کارشناسی‌ ارشد، مدیریت‌ بازرگانی، دانشگاه پیام پیام‌نور، تهران، ایران
3- استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (411 مشاهده)
این مطالعه قیاسی از نوع کاربردی دارای هدف توصیفی و استراتژی همبستگی است و به‌صورت مقطعی اجرا شده است. جامعۀ آماری شامل تمامی کارکنان شرکت پتروشیمی برزویه، به تعداد 340 نفر، بود که 180 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به‌عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و به شیوۀ سادۀ تصادفی، به پرسش‌نامه-های ظرفیت جذب دانش کارکنان مینباإوا و همکاران (2010، 2003) و ظرفیت جذب دانش سازمان لیچتن‌ هالر (2009)، عملکرد نوآوری سبز چن و همکاران (2006)، سنجش یادگیری‏‌زدایی بکر (2008) و توانایی یادگیری از ارتباط سلنس و سالیس (2003) پاسخ دادند. ضریب آلفای کرونباخ برای تمامی پرسش‌نامه‌ها بیشتر از 7/0 بود و روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه‌ها با نظر متخصصان و روایی سازه با استفاده از روش تحلیل عاملی مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با نرم‌‏افزارهایSpss22  و PLS3 و روش مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام ‌شد. یافته‌ها تأییدکنندۀ برازش مدل تحلیلی و فرضیه‌‏هاست. نتایج بر اهمیت ظرفیت جذب برای توسعۀ فرایند عملکرد نوآوری سبز به‌منظور ایجاد مزیت رقابتی تأکید دارد؛ زیرا عملکرد سازمان را در مقابل رقبا افزایش می‏دهد. به‌علاوه، یادگیری‌زدایی می‌تواند با ایجاد تغییر مداوم، یاری‌‏رسانِ سازمان برای توسعه مهارت‌های جدید در جهت انطباق با نیاز‌های محیطی جدید باشد و یادگیری ارتباطی از طریق اشتراک و تبادل اطلاعات منجر به بهبود عملکرد نوآوری سبز می‌شود.
واژه‌های کلیدی: ظرفیت جذب دانش، عملکرد نوآوری سبز، یادگیری‌زدایی، یادگیری ارتباطی
متن کامل [PDF 819 kb]   (415 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مديريت
دریافت: 1400/3/2 | پذیرش: 1400/6/5 | انتشار: 1400/9/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare R, Mohammazadeh Sani S, Fathiizadeh A. The Effect of Knowledge Absorptive Capacity on Green Innovation Performance with the mediating role of Unlearning and moderating role of Relationship Learning. Strategic studies in the oil and energy industry. 2021; 13 (50) :63-81
URL: http://iieshrm.ir/article-1-1279-fa.html

زارع رضا، محمدزادهثانی سکینه، فتحی‌‌زاده علیرضا. تأثیر ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآوری سبز با نقش میانجیِ یادگیری‌زدایی و تعدیلگر یادگیریِ ارتباطی. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1400; 13 (50) :81-63

URL: http://iieshrm.ir/article-1-1279-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 13، شماره 50 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي Strategic Studies in Petroleum and energy Industry
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4410