1- دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران 2- استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران ، vazifehdust@yahoo.com 3- دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده: (1479 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی زیرساختی مورد نیاز برای اجرای نظام مدیریت دانش در بخش بازاریابی بینالمللی صنعت نفت بودهاست. روش این تحقیق از نظر هدف،کاربردی بوده و به روش اکتشافی انجام شده است. نحوه گردآوری دادهها به روش آمیخته (کمی و کیفی) صورت گرفته و ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه و نیز مصاحبه با خبرگان با انجام مصاحبههای تخصصی به روش دلفی بودهاست. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان این حوزه که تعداد 12 نفر از خبرگان و تعداد 383 نفر متصدیان اجرای نظام مدیریت دانش در بخش بازاریابی بینالمللی صنعت نفت بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند . برای تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده ، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS 16 و Smart PLS انجام شده است . پس از انجام پژوهش نتایج پژوهش نشان داد که خـلق دانش، جذب دانـش، سازماندهی دانش، ذخیره دانش، اشاعه دانش، کاربرد دانش، چشمانداز دانش، و در نهایت برنامهریزی دانش، بهعنوان مولفههای اجرای نظام مدیریت دانش در بخش بازاریابی بینالمللی صنعت نفت مورد تأیید قرار میگیرند . همچنین آزمون های برازش مدل، نشان دهنده اعتبار مدل بوده است.
Nemati B, Vazifehdoost H, Hamdi K. Designing the infrastructure model required for the implementation of knowledge management system in the international marketing sector of the oil industry. Strategic studies in the oil and energy industry 2021; 12 (48) :2-19 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1170-fa.html
نعمتی بهروز، وظیفه دوست حسین، حمدی کریم. الگوی زیرساختی مورد نیاز برای اجرای نظام مدیریت دانش در بخش بازاریابی بینالمللی صنعت نفت. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1400; 12 (48) :2-19