1- دانشیار گروه مدیریت بازرگانی ، دانشگاه شهید چمران اهواز ، mahdi.nadaf@gmail.com 2- کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده: (2126 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر زبان انگیزشی رهبر بر پیش فعالی کارکنان با نقش میانجی معنادار بودن روانشناختی شغل و نشاط سازمانی فرد بود. این تحقیق ازلحاظ هدف کاربردی، ازلحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی – همبستگی و از نوع تحقیقات کمی به شمار میرود. جامعه آماری پژوهش را کارکنان شرکت پتروشیمی بوعلی سینا به تعداد 793 نفر تشکیل داده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 259 نفر برآورد گردید که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که پایایی آن با آلفای کرونباخ و روایی آن با روایی همگرا و واگرا مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون های نرمال بودن، همبستگی و مدل معادلات ساختاری با کمک نرمافزارهای spss و plsاستفاده شد. یافتهها تأثیر زبان انگیزشی رهبر بر پیش فعالی کارکنان و معناداری روانشناختی شغل و نشاط سازمانی فرد را تأیید کردند. همچنین، تأثیر معناداری روانشناختی شغل و نشاط سازمانی فرد بر پیش فعالی کارکنان، و تأثیر معناداری روانشناختی شغل بر نشاط سازمانی فرد تأیید شدند. درنهایت، نقش میانجی معناداری روانشناختی شغل و نشاط سازمانی فرد در تأثیر غیرمستقیم زبان انگیزشی رهبر بر پیش فعالی کارکنان مورد تأیید قرار گرفت.
Nadaf M, khajeh M. The effect of leader motivational language on employee proactivity in Bouali Sina Petrochemical Co.. Strategic studies in the oil and energy industry 2021; 12 (47) :230-250 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1125-fa.html
نداف مهدی، خواجه منظر. تأثیر زبان انگیزشی رهبر بر پیش فعالی کارکنان در شرکت پتروشیمی بوعلی سینا. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1400; 12 (47) :230-250