1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی،دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد قزوین 2- دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه شهید بهشتی ، nasrin_jazani@yahoo.com 3- دانشیار گروه مدیریت دولتی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات تهران 4- دانشیار گروه مدیریت دولتی،دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد تهران مرکز 5- دانشیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (3095 مشاهده)
هدف پژوهش حاضرارائه مدلی برای انتخاب مدیران شرکتهای دولتی از طریق مشخص کردن ابعاد، مؤلفهها و شاخصهایسیاسی و غیرسیاسی اثرگذار بر آن بود. در این پژوهش از روشتحقیق آمیخته اکتشافیبا استفاده از رویکرد فراترکیب ودلفی استفاده شد. جامعهآماریبخش کیفی شامل46 مقاله از 761 مقاله مرتبط مربوط به بازهزمانی2007 تا 2019 بود که با مرور نظاممند، انتخاب و با تحلیل محتوا کدگذاری شد. در مرحله کمی بهمنظور بومیسازی مدل، روش دلفی با 18 نفرخبره به کار گرفته شد.در نهایت عوامل موثر بر انتخاب مدیران در قالب هفت بُعد، 20 مؤلفه و 101 شاخص طبقه بندی شد. نتایج پژوهش نشان داد که علاوه بر عوامل غیرسیاسی، مداخلهگرهایسیاسیدرونسازمانی(مهارتهایسیاسی،شبکههایحمایتیدرونسازمانی، ائتلافهای درونسازمانی، سیاست زدگی، سابقه فعالیت سیاسی، رﻓﺘﺎرﻫـﺎی ﺳﻴﺎﺳﻲ، ادراک ﻛﺎرﻛﻨـﺎن از سیاست، اراده سیاسی و ملاحظات سیاسی) و مداخلهگرهای سیاسی برونسازمانی (اکولوژی سیاسی، فشارهای سیاسی گروهها، قومها و احزاب، شبکههای حمایتی برونسازمانی، تغییرات ریاست جمهوری و نفوذ مقامات دستگاههای حکومتی) در انتخاب مدیران مؤثر است.
Ghasemi S, Jazani N, Memarzadeh Tehran G, Sayad shirkosh S, Hasanzadeh A. A Model for Selecting Managers of Public Enterprises With Focusing on the Political Dimension: The Case of NIOC. Strategic studies in the oil and energy industry 2021; 12 (46) :19-36 URL: http://iieshrm.ir/article-1-990-fa.html
قاسمی شاهرخ، جزنی نسرین، معمارزاده طهران غلامرضا، صیاد شیرکش سعید، حسنزاده علیرضا. مدلی برای انتخاب مدیران شرکت های دولتی با تمرکز بر بُعد سیاسی؛ مورد مطالعه شرکت ملی نفت ایران. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1399; 12 (46) :19-36