1- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی 2- دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی ، denavi2000@yahoo.com 3- دکتری علوم رفتاری، استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان 4- دکتری بازاریابی، دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی 5- دکتری مدیریت دولتی، استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد
چکیده: (1596 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوبی بهمنظور کسب مزیترقابتی پایدار با رویکرد کیفی انجام شد. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. پس از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 17 نفر از خبرگان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و شرکتهای فعال در صنعت پتروشیمی، اشباع نظری حاصل گردید و دادهها با روش تحلیل محتوای جهتدار با نرمافزار اطلستیآی8 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. بر اساس یافته های پژوهش، مدل مفهومی مزیت رقابتی پایدار با محوریت سرمایه روانشناختی مثبت و میانجی گریِ ابعاد رفتارِ شهروندیِ سازمانی، سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی، سرمایه فکری(رابطه ای)، مدیریتدانش و رفتارِ کاری نوآورانه، طراحی و ارائه شد. در نتیجه، برای دستیابی به مزیت رقابتیِ پایدار، سرمایه روانشناختیِ مثبت بهعنوان عامل محوری برای سایر سرمایههای مرتبط با حوزه منابع انسانی عمل می کند و با ایجاد بانک اطلاعاتی از سرمایه روانشناختیِ مثبتِ کارکنان و تمرکز استراتژی های توسعه منابع انسانی میتوان به قابلیتِ پویا برای کسب مزیت رقابتی پایدار دست یافت.
Javeri A, Dehghn Dehnavi H, Amrolahi Biyuki N, Nayebzadeh S, Eslami H. Designing a Conceptual Model of Sustainable Competitive Advantage in Iran's National Petrochemical Company. Strategic studies in the oil and energy industry 2021; 12 (48) :304-323 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1187-fa.html
جاوری علیرضا، دهقان دهنوی حسن، امراللهی بیوکی ناهید، نایبزاده شهناز، اسلامی حسین. طراحی الگوی مفهومی مزیت رقابتی پایدار در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1400; 12 (48) :304-323