1- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی ، az.azimifar@yahoo.com 2- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده: (1324 مشاهده)
چکیده امروزه چابکسازیِ نوآوری و سازمانهای چابکِ نوآور در دستور کار بسیاری از مدیران ارشد سازمانها قرار گرفته است، اما به عوامل موثر بر چابکسازی نوآوری در بسیاری از سازمانهای آموزشی از جمله سازمان آموزش و پرورش در ایران کمتر پرداخته شده است. هدف این مقاله پاسخگویی به این نیاز مبرم است. بدینمنظور مقاله حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر چابکسازی نوآوری در سازمانهای آموزشی و ارائه مدل ساختاری تفسیری ارائه شده است. بر این اساس نمونهگیری در جامعه آماری سازمان آموزش و پرورش بهصورت هدفمند انجام شده و نحوه گزینش نمونه در تکنیک نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی/شبکهای میباشد.نتایجِ شناسایی مفاهیم نشان داد که مدل چابکسازیِ نوآوری در سازمان آموزش و پرورش دارای 79 مفهوم است. همچنین نتایجِ شناسایی مضمونهای فرعی نشان میدهد که این مدل دارای هشت مضمون فرعی میباشد که در قالب سه مضمون اصلی دستهبندی شدهاند. یکی از مضمونهای اصلی قابلیتها بود. این مضمون اصلی شامل دو مضمون فرعی مشخصات فردی و عوامل فرهنگی بود. مضمون بعدی عوامل زمینهساز بود. این مضمونِ اصلی شامل دو مضمون فرعیِ منابع انسانی و عوامل محیطی بود. مضمون سوم عوامل تسهیلکننده بود. این مضمونِ اصلی شامل چهار مضمون فرعیِ عوامل ساختاری، عوامل راهبردی، عوامل سازمانی و عوامل مدیریتی بود.
Azimi Far A, Rezghi Rostami A, Haghighi M. Identifying Factors Effective on Innovation Agility in Educational Organizations and Presenting Structural Interpretational Model. Strategic studies in the oil and energy industry 2021; 13 (49) :217-237 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1239-fa.html
عظیمیفر اعظم، رزقی رستمی علیرضا، حقیقی مسعود. شناسایی عوامل موثر بر چابکسازی نوآوری در سازمانهای آموزشی و ارائه مدل ساختاری تفسیری. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1400; 13 (49) :217-237