1- دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، malekpour.k92@gmail.com 2- استاد گروه آموزشی مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. 3- استاد گروه آموزشی مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران 4- استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (2 مشاهده)
|سال شانزدهم|شماره 65|تابستان 1404|صفحات 195 تا 218|
هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی مدل ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی مدیران در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بوده است. لذا این پژوهش از لحاظ هدف جز تحقیقات توسعهای و از لحاظ روش گردآوری یافته جز تحقیقات آمیخته (کیفی ـ کمی) بوده است. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوی و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اسناد مرتبط با موضوع در بازه زمانی سالهای 1900 تا 2022 و در بخش کمی شامل مدیران، رؤسا و سرپرستان شرکت نفت مناطق مرکزی بود. جهت نمونهگیری در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند نظری تعداد 53 منبع، پس از چند مرحله غربالگری با شاخصهای بررسی عنوان، چکیده، محتوا و کیفیت پژوهش و معیار مهارتهای ارزیابی حیاتی (CASP) گزینش و در بخش کمی تعداد 80 نفر از مدیران و رؤسای ستاد شرکت نفت مناطق مرکزی ایران انتخاب شدند. در بخش کمی نمونه برابر با جامعه بوده است. دادهها در بخش کیفی از طریق فرم چکلیست محققساخته و در بخش کمی از طریق پرسشنامه محققساخته جمعآوری شدند. اعتباریابی ابزار پژوهش در بخش کیفی با استفاده از روشهای اعتباریابی در تحقیقات کیفی مدنظر گوبا و لینکلن، روش هولوستی، برخورداری از مبانی نظری و بازنگری ناظران محاسبه و در بخش کمی از روشهای تحلیل عامل تأییدی، پایایی ترکیبی، روایی همگرا، آزمون فورنل و لارکر محاسبه شد. تحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از کدگذاری سه مرحلهای (باز، محوری و انتخابی) در محیط نرمافزارهای MAXQDA و Edrawmax انجام و در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار SmartPLS استفاده شد. براساس یافتههای پژوهش در بخش کیفی تعداد 266 کد باز تحت عنوان نشانگرها و شاخصهای پژوهش، 19 کد محوری تحت عنوان مؤلفههای پژوهش و 6 کد محوری که شامل منافع مالی، بازگشت انتظارات، انتقال یادگیری، عملکرد و مهارت مدیران، محیط شرکت نفت یادگیرنده و چگونگی تبادل آموختهها بودند بهعنوان ابعاد پژوهش شناسایی شدند. یافتههای بخش کمی نشان دادند که مقدار شاخص برازش برای مدل اعتباریابی شده در پژوهش حاضر برابر با 663/0 است، بنابراین بزرگتر از حد مجاز است و نشان از برازش مناسب مدل دارد.
malekpour K, Abdollahi B, Naveh ebrahim A, Abbasian H. Designing and validating a model for evaluating the effectiveness of Managers' training courses in the (ICOFC). Strategic studies in the oil and energy industry 2025; 17 (65) :195-218 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1809-fa.html
مالکپور لپری کامران، عبدالهی بیژن، نوه ابراهیم عبدالرحیم، عباسیان حسین. طراحی و اعتباریابی مدل ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی مدیران در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1404; 17 (65) :195-218