1- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی. واحد قزوین، ایران 2- استاد گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، theorymanagement@yahoo.com 3- استاد گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (668 مشاهده)
سازمانهای دولتی در محیطهای بیثبات امروزی به منظور دستیابی به تعادل مجبورند خود را با چالشها و تغییرات بیرونی وفق دهند و ارکان، فرایندها و چه بسا ساختار خود را با بهبود مواجه کنند. لذا، این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد بهبود سازمانی در شرکت ملی نفت ایران انجام شده است. تحقیق حاضر با جهتگیری بنیادی و فلسفۀ ساختگرایی و همچنین، به روش کیفی و با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و با نمونهگیری هدفمند قضاوتی و سپس گلوله برفی و مصاحبههای نیمهساختاریافته از 15 نفر از خبرگان صنعت نفت صورت گرفته است. تحلیل دادهها نیز پس از سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در قالب 96 کد باز، 24 مقولۀ فرعی و 6 مقولۀ اصلی طبقهبندی و نشان داده شده است. مقولههای اصلی در بهبود سازمانی شرکت ملی نفت شامل ساختار سازمانی، فضای کسبوکار، فرهنگ سازمانی، مسئولیتپذیری اجتماعی، توسعۀ منابع انسانی و سلامت سازمانی مورد شناسایی قرار گرفت.
AliMoradi D, Vaezi R, Amiri M. A macro-level analysis of organizational improvement dimensions in National Oil Company. Strategic studies in the oil and energy industry 2024; 15 (59) :83-100 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1603-fa.html
علی مرادی داریوش، واعظی رضا، امیری مقصود. تحلیلی کلان سطحی از ابعاد بهبود سازمانی در شرکت ملی نفت ایران. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1402; 15 (59) :83-100