[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات آماده انتشار::
فرم ها و دستورالعمل ها::
لینک های مفید::
::
آمار نشریه
آمار نشریه
..
اصول اخلاقی نشریه
اصول اخلاقی نشریه
..
کمیته اخلاق نشر (COPE)
این نشریه از قوانین کمیته اخلاق نشر(COPE) پیروی می کند.
..
پیشگیری از تقلب در آثار علمی
نویسندگان این فصلنامه ملزم به استفاده از سامانه مشابه یاب سمیم نور  می باشند.
راهنمای سامانه سمیم نور
..
فهرست نمایه های نشریه
نمایه شده در  ISC
نمایه شده در magiran
نمایه شده در SID
Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations525404
h-index98
i10-index87
">نمایه شده در گوگل اسکولار

 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: سال 15، شماره 58 - ( 9-1402 ) ::
جلد 15 شماره 58 صفحات 216-197 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل نقش رهبری اخلاقی بر بدبینی و رفتار شهروندی سازمانی از طریق هویت‌سازمانی و مبادله رهبر ـ عضو (موردمطالعه: شرکت منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران)
سمیه مظاهری فروشانی1 ، مرضیه دهقانی ‌زاده2
1- کارشناس ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام ‌نور، تهران، ایران
2- استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام‌ نور، تهران، ایران ، mdehghanizade@pnu.ac.ir
چکیده:   (739 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف تحلیل نقش رهبری اخلاقی بر بدبینی و رفتار شهروندی سازمانی از طریق هویت‌سازمانی و مبادله رهبر ـ عضو در شرکت منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به شیوه توصیفی ـ همبستگی انجام شده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 196 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌های استاندارد بوده و با روش مدل‌یابی معادلات ساختاری به آزمون فرضیات پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری اخلاقی بر بدبینی سازمانی در شرکت منطقه دو انتقال گاز تأثیر مستقیم و منفی دارد. همچنین نتایج نشان داد، رهبری اخلاقی با نقش میانجی هویت‌سازمانی می‌تواند به افزایش رفتارهای شهروندی سازمانی و کاهش بدبینی در شرکت منطقه دو عملیات انتقال گاز منجر شود و همچنین، رهبری اخلاقی با نقش میانجی مبادله رهبر ـ عضو نیز می‌تواند به افزایش رفتارهای شهروندی سازمانی و کاهش بدبینی در شرکت منطقه دو انتقال گاز منجر شود.
 
واژه‌های کلیدی: رهبری اخلاقی، بدبینی سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی، هویت‌سازمانی، مبادله رهبر ـ عضو.
متن کامل [PDF 500 kb]   (569 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت
دریافت: 1401/8/15 | پذیرش: 1401/10/27 | انتشار: 1402/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazaheri Forooshani S, Dehghanizadeh M. Analyzing the role of ethical leadership on cynicism and organizational citizen behavior through of organizational identity and leader-member exchange (case study: Iranian Gas Transmission Company District-2). Strategic studies in the oil and energy industry 2023; 15 (58) :197-216
URL: http://iieshrm.ir/article-1-1577-fa.html

مظاهری فروشانی سمیه، دهقانی ‌زاده مرضیه. تحلیل نقش رهبری اخلاقی بر بدبینی و رفتار شهروندی سازمانی از طریق هویت‌سازمانی و مبادله رهبر ـ عضو (موردمطالعه: شرکت منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران). مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1402; 15 (58) :197-216

URL: http://iieshrm.ir/article-1-1577-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 15، شماره 58 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي Strategic Studies in Petroleum and energy Industry
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4710