1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران 2- استادیار، گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، sayadi@iauk.ac.ir 3- استادیار، گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران 4- استادیار، گروه علوم اجتماعی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
چکیده: (662 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ابعاد مدیریت جهادی مبتنی بر معیارهای اسلامی بر اثربخشی سازمان مطالعه موردی شرکت پخش فرآوردههای نفتی کرمان انجام گردید. جامعه آماری تحقیق حاضردر دو گروه که گروه اول شامل 20 نفر خبرگان آشنا با مدل جهادی منابع انسانی و اثربخشی سازمان با تعداد نامشخص باانتخاب گزینشی که در این تحقیق در بخش تدوین و طراحی مدل از نظرآنها استفاده شده و گروه دوم کلیه کارکنان شاغل در شرکت پخش فرآوردههای نفتی کرمان که با فرمول کوکران 380 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامه مدل جهادی منابع انسانی مبتنی بر معیارهای اسلامی، اثربخشی سازمان جمعآوری و آنالیز دادهها با آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی نظیر آزمونهای t تک متغیره، کولموگروف ـ اسمیرنوف، و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و نرمافزارهای SPSS، MINITAB و LISREL انجام شد. ابعاد و مؤلفههای جهادی منابع انسانی مبتنی بر معیارهای اسلامی بر اثربخشی سازمان در شرکت پخش فرآوردههای نفتی کرمان تأثیر معنیداری دارند. مؤلفههای مدیریت جهادی، اخلاق جهادی، معنویت سازمانی، فرهنگ جهادی، تعهد جهادی، عملکرد جهادی بر اثربخشی سازمان در شرکت پخش فرآوردههای نفتی کرمان تأثیر معنیداری دارند. میزان تأثیر ابعاد و مؤلفههای جهادی منابع انسانی مبتنی بر معیارهای اسلامی بر اثربخشی سازمان برابر 88/0 محاسبه شده است که نشان وجود تأثیر است. آماره t آزمون نیز 73/8 به دست آمده است که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای 5 درصد یعنی 96/1 بوده و نشان میدهد تأثیر مشاهده شده معنادار است. بنابراین میتوان گفت ابعاد و مؤلفههای جهادی منابع انسانی مبتنی بر معیارهای اسلامی بر اثربخشی سازمان در شرکت پخش فرآوردههای نفتی کرمان تأثیر معنی داری دارند.
Mazlom S A, Sayadi S, Kaveh D, Shokooh Z, Peyvand A. Investigating the impact of Jihadi management dimensions with Islamic criteria on the effectiveness of the organization (Case study of Kerman Oil Products Distribution Company). Strategic studies in the oil and energy industry 2023; 15 (58) :119-138 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1574-fa.html
مظلوم سید علی، صیادی سعید، کاوه داوود، شکوه زهرا، پیوند علیرضا. بررسی تأثیر ابعاد مدیریت جهادی با رویکرد معیارهای اسلامی بر اثربخشی سازمان (مطالعه موردی شرکت پخش فرآوردههای نفتی کرمان). مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1402; 15 (58) :119-138