1- دانشجوی دکتری گروه بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، شهرقدس، ایران ، Farahanim59@gmail.com 2- استادیار گروه بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، موسسۀ آموزش عالی غزالی، شهر قزوین، ایران 3- استادیار گروه بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، واحدشهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، شهرقدس، ایران 4- استادیار گروه بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده: (412 مشاهده)
هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر برندسازی خدمات پژوهشی در صنایع نفت و گاز است. روشتحقیقاین مقالهبهصورتپیمایشی و جامعۀ آماری آن کلیۀ کارشناسان مراکز پژوهشی صنایع نفت و گاز که در سال 1400 در این مراکز مشغول به خدمت بودهاند است. حجم نمونه توسط فرمول کوکران 181 نفر، روش نمونهگیری تصادفی ساده، ابزار جمعآوری داده پرسشنامه و در قالب طیف پنج گزینهای لیکرت انجام و روایی محتوایی است، لذا تعداد مشخصی از گویهها در اختیار خبرگان قرار گرفت که پس از جمعآوری نظرات پرسشنامۀ نهایی تعیین و پایایی آن بهوسیلۀ آلفای کرونباخ تعیین شد که برای ثبات سازمانی0.772، نوآوری0.753، بازارشناسی 0.715، پویایی بازار 0.764 و توسعه کارکنان و مدیران 0.794 بهدستآمده است. تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته بهوسیله Spss تجزیهوتحلیل شد و نتایج یافتهها نشان میدهد بین برندسازی خدمات پژوهشی این حوزه با متغیرهای ثبات سازمانی، نوآوری، بازارشناسی، پویایی بازار و توسعۀ کارکنان و مدیران رابطۀ معناداری وجود دارد. از بین متغیرها متغیر ثبات سازمانی بیشترین تأثیر و توسعۀ کارکنان و مدیران دارای تأثیر زیاد و متغیر بازارشناسی کمترین اثر را دارد.
Vasheghani Farahani M, Niknam M, Gharib Nawaz N, Mehrani H. Factors affecting the branding of research services in the oil, gas and petrochemical industries. Strategic studies in the oil and energy industry 2023; 15 (57) :117-134 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1530-fa.html
واشقانی فراهانی محمد، نیکنام منوچهر، غریب نواز نادر، مهرانی هرمز. عوامل مؤثر بر برندسازی خدمات پژوهشی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1402; 15 (57) :117-134