۱- کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران ۲- ستادیار گروه استراتژی و سیاستگذاری کسبوکار، دانشکدۀ مدیریت کسبوکار، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، Harandi@ut.ac.ir
چکیده: (۱۷۳۹ مشاهده)
هدف این تحقیق شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر در انتخاب شریک استراتژیکاز بین شرکتهای داخلی صنعت نفت و گاز (بخش بالادستی)است. در این تحقیق با استفاده از آراء خبرگان و مطالعات کتابخانهای، عوامل مؤثر بر انتخاب شریک استراتژیک گردآوری شدند و در گام بعد توسط خبرگان صنعت اولویتبندی صورت پذیرفت. برای نمونهگیری از روش غیر تصادفی و از اعضای در دسترس استفاده شد. با بررسی پیشینۀ تحقیق و عوامل مؤثر بر انتخاب شریک، 21 عامل شناسایی شدند. ضمن تأیید این مؤلفهها، با استفاده از روش مقایسات زوجی و نرمافزار AHP پرسشنامۀ نهایی تحقیق طراحی شد و با استفاده از دیدگاههای کلیۀ خبرگان و صاحبنظران این حوزه،9 عامل شناسایی و با تحلیل نتایج و وزندهی به آنها مشخص شد که ارتباطات مؤثر دولتی، اهداف مشترک، تناسب راهبردی، اعتماد متقابل،رتبههای اول تا چهارم را میان عوامل مؤثر بر انتخاب شریک در شراکت راهبردی صنعت نفت و گاز (بخش بالادستی) را به خود اختصاص میدهند
Abramian R, Harandi A O. Ranking of factors affecting the selection of strategic partners in the upstream sector of the oil and gas industry. Strategic studies in the oil and energy industry 2023; 15 (57) :1-20 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1524-fa.html
آبرامیان راملا، هرندی عطاءاله. رتبهبندی عوامل مؤثر بر انتخاب شریک استراتژیک در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. ۱۴۰۲; ۱۵ (۵۷) :۱-۲۰