[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات آماده انتشار::
فرم ها و دستورالعمل ها::
لینک های مفید::
::
آمار نشریه
آمار نشریه
..
اصول اخلاقی نشریه
اصول اخلاقی نشریه
..
کمیته اخلاق نشر (COPE)
این نشریه از قوانین کمیته اخلاق نشر(COPE) پیروی می کند.
..
پیشگیری از تقلب در آثار علمی
نویسندگان این فصلنامه ملزم به استفاده از سامانه مشابه یاب سمیم نور  می باشند.
راهنمای سامانه سمیم نور
..
فهرست نمایه های نشریه
نمایه شده در  ISC
نمایه شده در magiran
نمایه شده در SID
Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations432371
h-index98
i10-index74
">نمایه شده در گوگل اسکولار

 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: سال 13، شماره 51 - ( 12-1400 ) ::
جلد 13 شماره 51 صفحات 148-133 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی ‌تجاری‌سازی پروژه‌ها در پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران
نازنین قلعه‌خندانی1 ، رضا رادفر 2، بیتا تبریزیان3
1- دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
2- استاد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات ـ دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران‌‌ ، radfar@gmail.com
3- دانشیار اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
چکیده:   (933 مشاهده)
رویکرد‌‌‌‌ سازمان‌های‌‌‌‌ علمی‌‌‌‌ و‌‌‌‌ فناوری‌‌‌‌ در‌‌‌‌ جهت‌‌‌‌ حل‌‌‌‌ چالش‌های‌‌‌‌ صنعت‌‌‌‌، با‌‌‌‌ استفاده‌‌‌‌ از‌‌‌‌ روش‌های‌‌‌‌ فناورانه‌‌‌‌ و‌‌‌‌ نوآورانه‌‌‌‌ و‌‌‌‌ تجاری‌سازی‌‌‌‌ و‌‌‌‌ اقتصادی‌‌‌‌‌کردن‌‌‌‌ پژوهش‌‌‌‌، سوق‌‌‌‌ نموده‌‌‌‌ است. تحقق‌‌‌‌ این‌‌‌‌ مهم،‌‌‌‌ نیازمند‌‌‌‌ دیدگاه‌‌‌‌ جامع‌‌‌‌ و‌‌‌‌ آینده‌‌‌‌‌نگر‌‌‌‌ در‌‌‌‌ عرصۀ تحقیقاتی،‌‌‌‌ برنامه‌‌‌‌‌ریزی،‌‌‌‌ سیاستگذاری‌‌‌‌ و‌‌‌‌ اجرایی‌‌‌‌‌ است.‌‌‌‌ به‌‌‌‌ منظور‌‌‌‌ ایجاد‌‌‌‌ یکپارچگی‌‌‌‌ و‌‌‌‌ هماهنگی‌های‌‌‌‌ لازم‌‌‌‌ بین‌‌‌‌ فرایندها‌‌‌‌ و‌‌‌‌ فعالیت‌های‌‌‌‌ توسعه‌‌‌‌ و‌‌‌‌ ‌تجاری‌سازی‌‌‌‌ فناوری‌‌‌‌ و‌‌‌‌‌ برای‌‌‌‌ ارتقای‌‌‌‌ میزان‌‌‌‌ موفقیت‌‌‌‌ آن،‌‌‌‌ داشتن یک‌‌‌‌ الگوی‌‌‌‌ توسعه‌‌‌‌ و‌‌‌‌ ‌تجاری‌سازی‌‌‌‌ فناوری‌‌‌‌ لازم‌‌‌‌ و‌‌‌‌ ضروری‌‌‌‌ است.‌‌‌ از‌‌‌‌این‌‌رو،‌‌‌‌ هدف‌‌‌‌ اصلی‌‌‌‌ این‌‌‌‌ تحقیق‌‌‌‌ ارائۀ‌‌‌ الگویی‌‌‌‌ برای تبیین‌‌‌‌ ‌تجاری‌سازی‌‌‌‌ پروژه‌های‌‌‌‌ فناورانه‌‌‌‌ در‌‌‌‌ سازمان‌های‌‌‌‌ پژوهش‌‌‌‌ و‌‌‌‌ فناوری‌‌‌‌، جهت‌‌‌‌ افزایش‌‌‌‌ موفقیت‌‌‌‌ تجاری‌سازی‌‌‌‌ فناوری‌‌‌‌‌ است.‌‌‌‌‌ در‌‌‌‌ این‌‌‌‌ تحقیق‌‌‌‌ با‌‌‌‌ استفاده‌‌‌‌ از‌‌‌‌ روش‌‌‌‌ تحقیق‌‌‌‌ مطالعۀ موردی،‌‌‌‌ با‌‌‌‌ تمرکز‌‌‌‌ بر‌‌‌‌ 18پروژه‌‌‌‌ در‌‌‌‌ پژوهش‌‌‌‌ و‌‌‌‌ فناوری‌‌‌‌ شرکت‌‌‌‌ ملی‌‌‌‌ نفت‌‌‌‌ ایران،‌‌‌‌ الگویی‌‌‌‌ برای تجاری‌سازی‌‌‌‌ پروژه‌های‌‌‌‌ فناورانه‌‌‌‌ در محدودۀ این‌‌‌‌ واحد‌‌‌‌ سازمانی‌‌‌‌ ارائه شده‌‌‌‌ است‌‌‌‌. نتایج‌‌‌‌ حاصل‌‌‌‌ از‌‌‌‌ این‌‌‌‌ مطالعه‌‌‌‌ نشان‌‌‌‌ داد‌‌‌‌ که‌‌‌‌ الگوی‌‌‌‌ ‌تجاری‌سازی‌‌‌‌ فناوری‌‌‌‌ در‌‌‌‌ سازمان‌های‌‌‌‌ پژوهش‌‌‌‌ و‌‌‌‌ فناوری‌‌‌‌ چند‌‌‌‌بعدی‌‌‌‌ است و‌‌‌‌ نیز دارای‌‌‌‌ چهار‌‌‌‌ عنصرِ مراحل‌‌‌‌ و‌‌‌‌ فعالیتهای‌‌‌‌ تجاری‌‌‌‌‌سازی،‌‌‌‌ ذینفعان‌‌‌‌ درونسازمانی‌‌‌‌ و‌‌‌‌ برون‌‌‌‌‌سازمانی‌‌‌‌ و‌‌‌‌ نیز‌‌‌‌ عوامل‌‌‌‌ نقشآفرین‌‌‌‌ درون‌‌‌‌‌سازمانی‌‌‌‌ و‌‌‌‌ برونسازمانیِ‌‌ اثرگذار‌‌‌‌ بر‌‌‌‌ فرایند‌‌‌‌ ‌تجاری‌سازی‌‌‌‌ فناوری‌‌‌‌ است‌‌‌‌.‌‌‌‌ فرایند‌‌‌‌ ‌تجاری‌سازی‌‌‌‌ نیز‌‌‌‌ شامل‌‌‌‌ پنج‌‌‌‌ مرحلۀ‌‌‌‌ اصلی‌‌‌‌ یا‌‌‌‌ گام‌‌‌‌ ‌تجاری‌سازی‌‌‌‌ است‌‌‌‌ که‌‌‌‌ در‌‌‌‌ هر‌‌‌‌ گام،‌‌‌ امکان انجام ده‌‌‌‌ فعالیت‌‌‌‌ وجود‌‌ دارد‌‌‌‌ که‌‌‌‌ در‌‌‌‌ این‌‌‌‌ بین‌‌‌‌، فعالیتهای‌‌‌‌ تأمین‌‌‌‌ و‌‌‌‌ تخصیص‌‌‌‌ منابع،‌‌‌‌ دستور‌‌‌‌العمل‌ها‌‌‌‌ و‌‌‌‌ مقررات،‌‌‌‌ مستند‌‌سازی‌‌‌‌ دانش‌‌‌‌‌ و‌‌‌‌ موارد‌‌‌‌ حقوقی‌‌‌‌ و‌‌‌‌ قراردادی‌‌‌‌ از‌‌‌‌ اهمیت‌‌‌‌ بسیار‌‌‌‌ بیشتری‌‌‌‌ نسبت‌‌‌‌ به‌‌‌‌ سایر‌‌‌‌ فعالیتها‌‌‌‌ برخوردار‌‌‌‌‌ند.
 
واژه‌های کلیدی: ‌تجاری‌سازی، طراحی، پژوهش، فناوری، الگو، شرکت نفت، پروژه، توسعه
متن کامل [PDF 1210 kb]   (424 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت
دریافت: 1400/2/14 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار: 1400/12/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghale Khandani N, Radfar R, Tabrizian B. Designing a commercialization model for projects in research and technology of the National Iranian Oil Company. Strategic studies in the oil and energy industry 2022; 13 (51) :133-148
URL: http://iieshrm.ir/article-1-1328-fa.html

قلعه‌خندانی نازنین، رادفر رضا، تبریزیان بیتا. طراحی الگوی ‌تجاری‌سازی پروژه‌ها در پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1400; 13 (51) :133-148

URL: http://iieshrm.ir/article-1-1328-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 13، شماره 51 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي Strategic Studies in Petroleum and energy Industry
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645