1- استادیار گروه علوم تربیتی و مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ، fazlollahigh@yahoo.com 2- استادیار گروه علوم تربیتی و مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم 3- دکتری گروه علوم تربیتی و مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
چکیده: (1962 مشاهده)
هدف از تحقیق حاضر، اولویتبندی عاملهای اصلی و فرعی مؤثر بر تضمین کیفیت یادگیری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در مطالعه موردی دانشگاه نفت بود. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان (استادان و اعضاء هیئتعلمی، مدیران و کارکنان) و دانشجویان دانشگاه صنعت نفت بود. برای تعیین عناصر اصلی و فرعیِ درون و برون دانشگاهی مؤثر بر تضمین کیفیت یادگیری، تعداد 21 نفر از خبرگان، شناسایی و مورد مصاحبه قرار گرفتند که با استفاده از روش گلوله برفی از کفایت یافتههای کیفی اطمینان حاصل شد. از بین دانشجویان نیز به روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از رابطه کوکران در جامعه محدود، تعداد 386 نفر انتخاب و پرسشنامه میان آنها توزیع گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها،پس از جمعآوری و کدگذاری، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (میانگین، فراوانی و انحراف معیار، خی دو، همبستگی وتحلیل واریانس فریدمن) در نرمافزارهای LisrelوSPSSاستفاده شد.درنهایت نیز نتایج بهدستآمده از پژوهش به شناسایی و تبیین عوامل اصلی و اولویتبندیِ عوامل فرعیِ درون و برون دانشگاهی تأثیرگذار بر تضمین کیفیت یادگیری در دانشگاه صنعت نفت منتهی گردید. بر اساس این نتایج، عوامل اصلی عبارتاند از: عوامل مدیریتی، فنآورانه و آموزشی؛ عوامل فرعی مرتبط با هر عامل اصلی نیز شناسایی و اولویتبندی گردید.
Fazlollahi Ghomshi S, Khoshgoftar Moghadam A A, Salehi P. Factors Affecting Quality Assurance of Learning in Universities; a case in the Petroleum University of Technology. Strategic studies in the oil and energy industry 2021; 12 (47) :212-229 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1020-fa.html
فضلالهی قمشی سیفاله، خوشگفتار مقدم علیاکبر، صالحی پژمان. عوامل مؤثر بر تضمین کیفیت یادگیری در دانشگاهها-مورد مطالعه؛ دانشگاه صنعت نفت. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1400; 12 (47) :212-229