:: سال 10، شماره 38 - ( 12-1397 ) ::
جلد 10 شماره 38 صفحات 74-39 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدلی برای تبیین انحراف خلاق در شرکت ملی نفت ایران
سید هادی موسوی‌نژاد1 ، حجت وحدتی 2، محمد حکاک1 ، امیر‌هوشنگ نظر‌پوری1
1- دانشگاه لرستان
2- دانشگاه لرستان ، Vahdati.h@lu.ac.ir
چکیده:   (3121 مشاهده)
در بسیاری از شرکت ها مسیری که از طرح ایده‌های خلاقانه توسط افراد تا نائل شدن به نوآوری پیموده می­شود، به دلایل زیادی به‌صورت کامل پیاده­ سازی نمی­ شود. چنین شرکت ­هایی متقاعد شده ­اند که باید از ایده­ های بدیع و نو کارکنان استفاده موثر نمایند و این مهم جز با انحراف خلاق میسر نمی ­شود. در همین راستا، هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل انحراف خلاق در شرکت ملی نفت ایران با استفاده از روش گراندد تئوری به عنوان یکی از روش‌های کیفی بوده است. در این پژوهش ابتدا با روش نمونه­گیری نظری 11 تن از متخصصان و استادان دانشگاه و شرکت ملی نفت ایران انتخاب شده و مصاحبه­ های عمیق با آنها صورت گرفت. پس از آن در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مولفه‌های انحراف خلاق شناسایی شدند. طبق نتایج، مولفه های  مدیریتی و سازمانی (شرایط علّی)، انحراف خلاق (راهبرد کنش/کنش متقابل)، ویژگی­ های کنشگران و ویژگی‌های ایده (زمینه)، شرایط مدیریتی، سازمانی و بیوگرافیک (شرایط مداخله­ ای) و پیامدهای مثبت و منفی در سطح فردی و سازمانی (پیامدها) استخراج و مدل انحراف خلاق طراحی گردید.
واژه‌های کلیدی: هنجارها، انحراف خلاق، شرکت ملی نفت ایران، گراندد تئوری
متن کامل [PDF 537 kb]   (1760 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت
دریافت: 1397/2/9 | پذیرش: 1397/9/27 | انتشار: 1397/12/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 10، شماره 38 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها