طراحی الگوی تجاریسازی پروژهها در پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران
|
نازنین قلعهخندانی1 ، رضا رادفر 2، بیتا تبریزیان3 |
1- دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران 2- استاد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات ـ دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، radfar@gmail.com 3- دانشیار اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران |
|
چکیده: (945 مشاهده) |
رویکرد سازمانهای علمی و فناوری در جهت حل چالشهای صنعت، با استفاده از روشهای فناورانه و نوآورانه و تجاریسازی و اقتصادیکردن پژوهش، سوق نموده است. تحقق این مهم، نیازمند دیدگاه جامع و آیندهنگر در عرصۀ تحقیقاتی، برنامهریزی، سیاستگذاری و اجرایی است. به منظور ایجاد یکپارچگی و هماهنگیهای لازم بین فرایندها و فعالیتهای توسعه و تجاریسازی فناوری و برای ارتقای میزان موفقیت آن، داشتن یک الگوی توسعه و تجاریسازی فناوری لازم و ضروری است. ازاینرو، هدف اصلی این تحقیق ارائۀ الگویی برای تبیین تجاریسازی پروژههای فناورانه در سازمانهای پژوهش و فناوری، جهت افزایش موفقیت تجاریسازی فناوری است. در این تحقیق با استفاده از روش تحقیق مطالعۀ موردی، با تمرکز بر 18پروژه در پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، الگویی برای تجاریسازی پروژههای فناورانه در محدودۀ این واحد سازمانی ارائه شده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که الگوی تجاریسازی فناوری در سازمانهای پژوهش و فناوری چندبعدی است و نیز دارای چهار عنصرِ مراحل و فعالیتهای تجاریسازی، ذینفعان درونسازمانی و برونسازمانی و نیز عوامل نقشآفرین درونسازمانی و برونسازمانیِ اثرگذار بر فرایند تجاریسازی فناوری است. فرایند تجاریسازی نیز شامل پنج مرحلۀ اصلی یا گام تجاریسازی است که در هر گام، امکان انجام ده فعالیت وجود دارد که در این بین، فعالیتهای تأمین و تخصیص منابع، دستورالعملها و مقررات، مستندسازی دانش و موارد حقوقی و قراردادی از اهمیت بسیار بیشتری نسبت به سایر فعالیتها برخوردارند.
|
|
واژههای کلیدی: تجاریسازی، طراحی، پژوهش، فناوری، الگو، شرکت نفت، پروژه، توسعه |
|
متن کامل [PDF 1210 kb]
(427 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مديريت دریافت: 1400/2/14 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار: 1400/12/29
|
|
|
|