بررسی پیشایندها و پیامدهای غرورِ سازمانی؛ مورد مطالعه شرکت ملی نفت ایران
|
سید مصطفی سیدپور1 ، علی صفری 2، علی نصراصفهانی3 |
1- دکترای مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد،دانشگاه اصفهان 2- دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد،دانشگاه اصفهان ، a.safari@ase.ui.ac.ir 3- دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد،دانشگاه اصفهان |
|
چکیده: (2026 مشاهده) |
هدف از پژوهش حاضر طراحی و آزمون پیشایندها و پیامدهای غرور سازمانی در شرکت ملی نفت ایران بوده و با روش ترکیبی انجام شده است. در بخش کیفی با 19 نفر مصاحبه شد که پس از تحلیل دادهها، الگوی مورد نظر تدوین گردید. در مرحله آزمون کمی مدل پژوهش، پرسشنامه ای محقق ساخته طراحی و در بین381 نفر اعضای نمونه که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده بودند، توزیع شد. پس از اطمینان از پایایی و روایی سؤالات، برازش دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. در نهایت مشخص شد که انگیزش درونی، تصویر سازمانی، تاریخچه موفقیتآمیز سازمان و مهم بودن خروجی سازمان، پیشایندهای غرورسازمانی است و پیامدهای غرور سازمانی عبارتند از: ماندگاری درسازمان، هویت سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی. همچنین، مشخص شد که دیدگاه مثبت فراسازمانی و تعصب کارمندان و خانوادههای آنان نسبت به سازمان در رابطۀ بین غرور سازمانی و پیامدهای آن نقش میانجی دارد. |
|
واژههای کلیدی: غرور سازمانی، پیشایندها، پیامدها، شرکت ملی نفت ایران. |
|
متن کامل [PDF 628 kb]
(1041 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/11/25 | پذیرش: 1399/1/16 | انتشار: 1399/12/30
|
|
|
|