مدل تداوم خدمت بازنشستگان با رویکرد مدیریت دانش در شرکت ملی نفت ایران
|
فرشید بابااکبری1، صدیقه طوطیان اصفهانی2، نازنین پیله وری3، حسن رنگریز4 |
1- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد تهران غرب و استاد مدعو دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، tootian_ir@yahoo.com 3- دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت صنعتی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 4- دانشیار گروه آموزشی مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران |
|
چکیده: (441 مشاهده) |
پژوهش حاضر، با هدف ارائه مدل تداوم خدمت بازنشستگان با رویکرد مدیریت دانش در شرکت ملی نفت ایران انجام شد نوع پژوهش از نظر هدف، توسعهای و نوع دادهها آمیخته بود. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، خبرگان دانشگاهی و اجرایی که با روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبۀ نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی پرسشنامه بود. روایی مصاحبهها از طریق بازآزمون و پرسشنامه نیز توسط خبرگان تأیید شد. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی تحلیل مضمون و در بخش کمّی نیز مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. یافتهها نشان داد پیشایندهای درونسازمانی اثرگذار، حوزههای ساختاری، قوانین و مقررات، کانونهای تفکر، ضعف تخصیص بهینۀ بودجه و پیشایندهای برونسازمانی، جریانهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، فناوری و بینالمللی است. الزامات نهادی، الزامات قانونی و حرفهای و عوامل تعدیلگر شامل: انطباق قابلیتها و ظرفیتهای تداوم خدمت بازنشستگان و فرهنگسازی است.
|
|
واژههای کلیدی: تداوم خدمت بازنشستگان، مدیریت دانش، شرکت ملی نفت ایران. |
|
متن کامل [PDF 1132 kb]
(286 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مديريت دریافت: 1401/3/17 | پذیرش: 1401/5/8 | انتشار: 1401/9/30
|
|
|
|