Strategic studies in the oil and energy industry
مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي
Strategic Studies in Petroleum and energy Industry
http://iieshrm.ir
1
admin
2251-8886
2588-4409
8888
374
fa
jalali
1400
3
1
gregorian
2021
6
1
12
48
online
1
fulltext
fa
الگویی برای برند کارفرما بر اساس مسئولیت اجتماعی در شرکت ملی مناطق نفتخیز
Employer Brand Model based on Social Responsibility in National Iranian South Oil Company (NISOC)
مديريت
Management
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">هدف مقاله حاضر طراحی مدل برند کارفرما بر اساس مسئولیت اجتماعی در شرکت ملی مناطق نفت­ خیز جنوب می­باشد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده­ ها، توصیفی­-اکتشافی از نوع آمیخته است.</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">در این پژوهش </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">از 15 نفر از کارشناسان و خبرگان شرکت ملی مناطق نفت­ خیز جنوب مصاحبه عمیق به ­عمل آمد. سپس با استفاده از روش سلسلهمراتبی و به روش ساختاری-تفسیری، ارتباط و توالی ابعاد، شاخصها و مؤلفههای برند کارفرما تعیین گردید. نتایج نشان داد که در مدل ارائه شده، شاخصههای کیفی در چهار سطح قرار گرفته­ اند؛ در بالاترین سطح مدل (سطح چهارم) عوامل ذینفعان، مشتریان، کارکنان، دولت، محیط زیست و بشر دوستانه قرار گرفتهاند. این عوامل همانند سنگ زیربنایی مدل عمل می­ کنند که بر عامل مسئولیت اجتماعی تأثیر می­ گذارند. مدل ارائه شده از اعتبار قابلقبولی برخوردار بوده و میتوان از آن با دقت بالایی در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب استفاده کرد.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span>
The purpose of this article is to design an employer brand model <em>on social responsibility</em> in <em>National</em> Iranian <em>South Oil Company</em> <em>(</em>NISOC)<em>. The present study was applied in terms of purpose and in terms of data collection method, it was descriptive exploratory and mixed type.</em> In this study, in-depth interviews were conducted with 15 specialists and experts of the NISOC.Then, using the hierarchical method through structural-interpretive method, the relationship and sequence of dimensions, indicators and components of the employer brand were determined based on social responsibility. Results showed that in the proposed model, qualitative indicators are located at 4 levels. At the highest level of the model (fourth level) are stakeholders, customers, employees, government, environment and humanitarian. These factors act as the cornerstone of the model, which affects the social responsibility factor. The proposed model has an acceptable validity and can be used with high accuracy in NISOC.<br>
برند کارفرما, مسئولیت اجتماعی, مدلسازی ساختاری تفسیری, مناطق نفتخیز جنوب
Employer Brand, Social Responsibility, Interpretive Structural Modeling, South Oil Company.
218
237
http://iieshrm.ir/browse.php?a_code=A-10-697-3&slc_lang=fa&sid=1
Leila
Gorizan
لیلا
گریزان
leila61gorizan@gmail.com
10031947532846009377
10031947532846009377
No
Ph.D. Student at governmental management,Department of Management, shoushtar Branch, Islamic Azad University, shoushtar, Iran
دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی
Seyed Aliakbar
Ahmadi
سید علیاکبر
احمدی
ahmadi4867@gmail.com
10031947532846009378
10031947532846009378
Yes
Ph.D. Student at governmental management,Department of Management, Payame Noor University, Tehran, Iran,
استاد گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران.
Vahid
Chenari
وحید
چناری
vchenari@gmail.com
10031947532846009379
10031947532846009379
No
Assistant Professor, Department of Management, shoushtar Branch, Islamic Azad University, shoushtar, Iran
استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی