RT - Journal Article T1 - Designing a Conceptual Model of Sustainable Competitive Advantage in Iran's National Petrochemical Company JF - iieshrm YR - 2021 JO - iieshrm VO - 12 IS - 48 UR - http://iieshrm.ir/article-1-1187-fa.html SP - 304 EP - 323 K1 - sustainable competitive advantage K1 - positive psychological capital K1 - content analysis K1 - Iran’s National Petrochemical Company . AB - پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوبی به‌منظور کسب مزیت­رقابتی پایدار با رویکرد کیفی انجام شد. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. پس از مصاحبه‌های نیمه ­ساختاریافته با 17 نفر از خبرگان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی، اشباع نظری حاصل گردید و داده‌ها با روش تحلیل محتوای جهت‌دار با نرم‌افزار اطلس‌تی‌آی8 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. بر اساس یافته ­های پژوهش، مدل مفهومی مزیت رقابتی پایدار با محوریت سرمایه روان­شناختی مثبت و میانجی­ گریِ ابعاد رفتارِ شهروندیِ سازمانی، سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی، سرمایه فکری(رابطه­ ای)، مدیریت­دانش و رفتارِ کاری نوآورانه، طراحی و ارائه شد. در نتیجه، برای دستیابی به مزیت رقابتیِ پایدار، سرمایه روان­شناختیِ مثبت به‌عنوان عامل محوری برای سایر سرمایه­های مرتبط با حوزه منابع انسانی عمل می­ کند و با ایجاد بانک اطلاعاتی از سرمایه روان­شناختیِ مثبتِ کارکنان و تمرکز استراتژی­ های توسعه منابع ­انسانی می­توان به قابلیتِ پویا برای کسب مزیت رقابتی پایدار دست یافت. LA eng UL http://iieshrm.ir/article-1-1187-fa.html M3 ER -