ساختار و مدل حکمرانی مدیریت دانش در صنعت نفت
|
مریم پریسا امانی1 ، محمدتقی عیسایی 2، رضا معینی جزنی3 ![](./files/0allsites/images/pubmed20.png) |
1- دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران 2- دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران ، isaai@gsme.sharif.edu 3- وزارت نفت، تهران، ایران |
|
چکیده: (820 مشاهده) |
در اقتصاد دانشمحور، داراییهای دانشی بهعنوان منبع کلیدی و مزیت رقابتی سازمانها محسوب میشوند. طی این مقاله، مدل حکمرانی و ساختار مدیریت دانش صنعت نفت بهعنوان محرک اصلی اجرای موفق مدیریت دانش در سازمانهای دانشمحور توسعه مییابد. از سوی دیگر نمونهگیری در این تحقیق بهصورت کیفی بوده و شامل ترکیبی از خبرگان نظری، خبرگان تجربی یا افرادی با تجربه صنعت نفت هستند. در ادامه با توجه به ماهیت اکتشافی تحقیق، مطالعه موردی بهعنوان روش تحقیق منتخب است. یافتهها نشان میدهد که ارکان مدیریت دانش مشتمل بر سطوح راهبردی و عملیاتی است. در سطح راهبردی، شورای عالی مدیریت دانش و دبیرخانه آن، وظایف حاکمیتی/ سیاستگذاری مدیریت دانش را برعهده دارند. در سطح اجرایی/ عملیاتی نیز کمیته مدیریت دانش شرکتهای اصلی/ فرعی و دبیرخانه آن قرار دارند که وظایف عملیاتی بهمنظور پیادهسازی مدیریت دانش در شرکتهای اصلی/ فرعی را برعهده دارند. همچنین مرزبندی وظایف و اختیارات و جانمایی ارکان دانشی صنعت نفت بر مبنای مزایا و معایب و ماتریس تخصیص مسئولیت ارائه میشود.
|
|
واژههای کلیدی: مدیریت دانش، مدل حکمرانی صنعت نفت، مزیت رقابتی، استراتژیهای صنعت نفت |
|
متن کامل [PDF 496 kb]
(273 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مديريت دریافت: 1402/5/17 | پذیرش: 1402/8/15 | انتشار: 1403/4/1
|
|
|
|