:: سال 16، شماره 61 - ( 4-1403 ) ::
جلد 16 شماره 61 صفحات 218-201 برگشت به فهرست نسخه ها
ساختار و مدل حکمرانی مدیریت دانش در صنعت نفت
مریم پریسا امانی1 ، محمدتقی عیسایی 2، رضا معینی‌ جزنی3
1- دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
2- دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران ، isaai@gsme.sharif.edu
3- وزارت نفت، تهران، ایران
چکیده:   (820 مشاهده)
در اقتصاد دانش‏محور، دارایی‌های دانشی به‏عنوان منبع کلیدی و مزیت رقابتی سازمان‏ها محسوب می‏شوند. طی این مقاله، مدل حکمرانی و ساختار مدیریت دانش صنعت نفت به‏عنوان محرک اصلی اجرای موفق مدیریت دانش در سازمان‏های دانش‏محور توسعه می‏یابد. از سوی دیگر نمونه‌گیری در این تحقیق به‏صورت کیفی بوده و شامل ترکیبی از خبرگان نظری، خبرگان تجربی یا افرادی با تجربه صنعت نفت هستند. در ادامه با توجه به ماهیت اکتشافی تحقیق، مطالعه موردی به‏عنوان روش تحقیق منتخب است. یافته‏ها نشان می‏دهد که ارکان مدیریت دانش مشتمل بر سطوح راهبردی و عملیاتی است. در سطح راهبردی، شورای عالی مدیریت دانش و دبیرخانه آن، وظایف حاکمیتی/ سیاستگذاری مدیریت دانش را برعهده دارند. در سطح اجرایی/ عملیاتی نیز کمیته مدیریت دانش شرکت‏های اصلی/ فرعی و دبیرخانه آن قرار دارند که وظایف عملیاتی بهمنظور پیاده‏سازی مدیریت دانش در شرکت‏های اصلی/ فرعی را برعهده دارند. همچنین مرزبندی وظایف و اختیارات و جانمایی ارکان دانشی صنعت نفت بر مبنای مزایا و معایب و ماتریس تخصیص مسئولیت ارائه می‏شود.
 
واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش‌، مدل حکمرانی صنعت نفت، مزیت رقابتی، استراتژی‌های صنعت نفت
متن کامل [PDF 496 kb]   (273 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت
دریافت: 1402/5/17 | پذیرش: 1402/8/15 | انتشار: 1403/4/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 16، شماره 61 - ( 4-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها