شناسایی موانع ارتقاء بهرهوری و رفع آنها و ارائه مدل محاسبۀ بهرهوری کل در شرکتهای دولتی توزیع گاز ایران
|
هادی مهرابی شرفآبادی 1، ماشاالله ولی خانی2 |
1- دانشجوی دکترای مدیریت، مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران، ، hadi.mehrabi@gmail.com 2- استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران، |
|
چکیده: (723 مشاهده) |
ارتقاء بهرهوری در سازمانهای دولتی نیازمند یک نگاه جامع جهت رفع موانع آن و اندازهگیری اثربخشی اقدامات مرتبط است. در این مقاله کاربردی به روش توصیفی، مهمترین موانع ارتقای بهرهوری در شرکتهای توزیع گاز طبیعی ایران و با مصاحبه و غربالگری را شناسایی نموده و به روش AHP وزندهی آنها انجام شده است. در ادامه مدل ارائهشده جهت ارتقاء بهرهوری شامل تطابق نیازهای سیستمهای مدیریتی بر مبنای مدل EFQM همراه با معرفی پروژههای بهبود به روش تطبیقی و سپس اندازهگیری بهرهوری کل سازمان در شرکتهای توزیع گاز ایران با معرفی شاخصی به نام رفاه تولید شده انجام شده است. نتایج نشان داده که این روش میتواند بهعنوان ستانده در محاسبات اندازهگیری بهرهوری کل شرکتهای توزیع گاز در روش کندریک به کار گرفته شود.
|
|
واژههای کلیدی: بهرهوری شرکتهای گاز، موانع بهرهوری، مدل EFQM، رفاه تولید شده |
|
متن کامل [PDF 1425 kb]
(511 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مديريت دریافت: 1401/2/29 | پذیرش: 1401/10/13 | انتشار: 1402/2/15
|
|
|
|