:: سال 14، شماره 55 - ( 12-1401 ) ::
جلد 14 شماره 55 صفحات 174-153 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل‌سازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر بر نشاط سازمانی (مطالعۀ موردی: شرکت گاز استان یزد)
مهدی سبک‌رو 1، سید محمد طباطبایی‌نسب2 ، مریم احمدی زهرانی3 ، علیرضا اسدزاده فیروزآبادی4
1- دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران ، msabokro@yazd.ac.ir
2- دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
3- استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
4- دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده:   (709 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر نشاط سازمانی در شرکت گاز استان یزد با استفاده از رویکرد مدل­سازی ساختاری تفسیری انجام شد. در این پژوهش، برای جمع­آوری اطلاعات در بخش کیفی از ادبیات موضوع و انجام مصاحبه با خبرگان مدیریتی شامل اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان شرکت گاز استان یزد به تعداد 15 نفر استفاده شد و داده­های بخش کمّی با استفاده از پرسشنامۀ گردآوری و با روش دلفی فازی تحلیل شد. یافته­های پژوهش در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه­ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تحلیل شد که 11 عامل اصلی و 54 شاخص شناسایی شدند. اعتبارسنجی شاخص­های شناسایی‌شده با استفاده از روش دلفی فازی مورد تأیید قرار گرفت. در بخش مدل‌سازی ساختاری تفسیری، پرسشنامه مقایسات زوجی از مؤلفه‌های انتخاب‌شده در بخش کیفی طراحی شد و مدل‌سازی انجام شد. نتایج مدل‌سازی ساختاری تفسیری نشان داد که متغیرهای مدیریتی و سازمانی به ترتیب اولین و دومین متغیرهای کلیدی و استراتژیک محسوب می‌شوند.
 
واژه‌های کلیدی: نشاط سازمانی، مدل‌سازی ساختاری تفسیری، شرکت گاز
متن کامل [PDF 958 kb]   (400 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت
دریافت: 1400/12/8 | پذیرش: 1401/8/24 | انتشار: 1401/12/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 14، شماره 55 - ( 12-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها