مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر بر نشاط سازمانی (مطالعۀ موردی: شرکت گاز استان یزد)
|
مهدی سبکرو 1، سید محمد طباطبایینسب2 ، مریم احمدی زهرانی3 ، علیرضا اسدزاده فیروزآبادی4 |
1- دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران ، msabokro@yazd.ac.ir 2- دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران 3- استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران 4- دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران |
|
چکیده: (709 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر نشاط سازمانی در شرکت گاز استان یزد با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری انجام شد. در این پژوهش، برای جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی از ادبیات موضوع و انجام مصاحبه با خبرگان مدیریتی شامل اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان شرکت گاز استان یزد به تعداد 15 نفر استفاده شد و دادههای بخش کمّی با استفاده از پرسشنامۀ گردآوری و با روش دلفی فازی تحلیل شد. یافتههای پژوهش در بخش کیفی با استفاده از مصاحبهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تحلیل شد که 11 عامل اصلی و 54 شاخص شناسایی شدند. اعتبارسنجی شاخصهای شناساییشده با استفاده از روش دلفی فازی مورد تأیید قرار گرفت. در بخش مدلسازی ساختاری تفسیری، پرسشنامه مقایسات زوجی از مؤلفههای انتخابشده در بخش کیفی طراحی شد و مدلسازی انجام شد. نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری نشان داد که متغیرهای مدیریتی و سازمانی به ترتیب اولین و دومین متغیرهای کلیدی و استراتژیک محسوب میشوند.
|
|
واژههای کلیدی: نشاط سازمانی، مدلسازی ساختاری تفسیری، شرکت گاز |
|
متن کامل [PDF 958 kb]
(400 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مديريت دریافت: 1400/12/8 | پذیرش: 1401/8/24 | انتشار: 1401/12/29
|
|
|
|