رویکرد بازارگرایی در صادرات خدمات فنی و مهندسی نفت و گاز در ایران
|
کرمعلی نادری1 ، سیدکمال واعظی 2 |
1- دانشجوی مقطع دکتری، مدیریت دولتی دانشگاه تهران، پردیس کیش 2- دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران، نویسندۀ مسئول ، vaezi_ka@ut.ac.ir |
|
چکیده: (1071 مشاهده) |
بازارگرایی صادرات، به معنی هماهنگشدن و همسوشدن سازمان و شرکت صادرکننده در حوزههای عملیاتی با تغییرات راهبردی بازار است. با توجه به ماهیت گونههای متعدد صدور خدمات، توجه به صادرات خدمات فنی و مهندسی در مقایسه با سایر صدور خدمات و بازارگرایی این صادرات از جایگاه ویژهای برخوردار است. هدفِ تحقیق تجزیه و تحلیل رویکرد بازارگرایی در صادرات خدمات فنی و مهندسی نفت و گاز در کشور ایران است. تحقیق با رویکرد ترکیبی، با استفاده از تحلیل مضمون و معادلات ساختاری انجام شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است. جامعۀ آماری در بخش کیفی شامل 12 نفر از مدیران سازمان و در بخش کمّی 70 نفر بوده است. در مرحلۀ کیفی 6 مقولۀ اصلیِ فرهنگ بازارگرایی صادرات، عوامل عملکردی، عوامل اطلاعاتی، عوامل دولتی، عوامل مالی اقتصادی، عوامل محیطی بازارگرایی صادرات و 31 مفهوم شناسایی شد. پایایی عاملها 81/0 بود. میانِ ضرایب بارهای عاملی استانداردشده، فرهنگ بازارگرایی صادرات بالاترین نمره (915/0) را نسبت به مقولههای دیگر داشته است. پیشنهاد شده است شرکتهای حفاری مربوطه، جهت افزایش بازارگرایی صادرات، به فرهنگ بازارگرایی صادرات توجه بیشتری داشته باشند.
|
|
واژههای کلیدی: بازارگرایی، بازارگرایی صادرات، بازارگرایی صادرات خدمات فنی و مهندسی نفت و گاز. |
|
متن کامل [PDF 610 kb]
(436 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مديريت دریافت: 1400/3/14 | پذیرش: 1400/7/26 | انتشار: 1400/12/29
|
|
|
|