:: سال 13، شماره 51 - ( 12-1400 ) ::
جلد 13 شماره 51 صفحات 52-35 برگشت به فهرست نسخه ها
رویکرد بازارگرایی در صادرات خدمات فنی و مهندسی نفت و گاز در ایران
کرمعلی نادری1 ، سیدکمال واعظی 2
1- دانشجوی مقطع دکتری، مدیریت دولتی دانشگاه تهران، پردیس کیش
2- دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران، نویسندۀ مسئول ، vaezi_ka@ut.ac.ir
چکیده:   (1071 مشاهده)
بازارگرایی صادرات‌، به معنی هماهنگ‌شدن و همسوشدن سازمان و شرکت صادرکننده در حوزه‌های عملیاتی با تغییرات راهبردی بازار است. با توجه به ماهیت گونه‌های متعدد صدور خدمات‌، توجه به صادرات خدمات فنی و مهندسی در مقایسه با سایر صدور خدمات و بازارگرایی این صادرات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. هدفِ تحقیق‌ تجزیه و تحلیل رویکرد بازارگرایی در صادرات خدمات فنی و مهندسی نفت و گاز در کشور ایران است. تحقیق با رویکرد ترکیبی، با استفاده از تحلیل مضمون و معادلات ساختاری انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها‌‌ مصاحبه و پرسشنامه است. جامعۀ آماری در بخش کیفی شامل 12 نفر از مدیران سازمان و در بخش کمّی 70 نفر بوده است. در مرحلۀ کیفی 6 مقولۀ اصلیِ فرهنگ بازارگرایی صادرات‌، عوامل عملکردی‌، عوامل اطلاعاتی‌، عوامل دولتی‌، عوامل مالی اقتصادی‌، عوامل محیطی بازارگرایی صادرات و 31 مفهوم شناسایی شد. پایایی عامل‌ها 81/0 بود. میانِ ضرایب بارهای عاملی استانداردشده‌، فرهنگ بازارگرایی صادرات بالاترین نمره (915/0) را نسبت به مقوله­های دیگر داشته است. پیشنهاد شده است شرکت­های حفاری مربوطه‌، جهت افزایش بازارگرایی صادرات‌، به فرهنگ بازارگرایی صادرات توجه بیشتری داشته باشند.
 
واژه‌های کلیدی: بازارگرایی‌، بازارگرایی صادرات‌، بازارگرایی صادرات خدمات فنی و مهندسی نفت و گاز.
متن کامل [PDF 610 kb]   (436 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت
دریافت: 1400/3/14 | پذیرش: 1400/7/26 | انتشار: 1400/12/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 13، شماره 51 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها