:: سال 13، شماره 49 - ( 6-1400 ) ::
جلد 13 شماره 49 صفحات 282-263 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل پذیرش هوش تجاری از سوی کارکنان صنعت نفت ایران
مصطفی مشیری تبریزی 1، حسین صفرزاده2 ، قاسمعلی بازآیی3
1- کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی، رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی ، mostafa.moshiri@gmail.com
2- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
3- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (1248 مشاهده)
چکیده
پژوهش فعلی با هدف شناسایی نقش منابع انسانی در استقرار موفق هوش تجاری در صنعت نفت ایران با استفاده از روش کیفی انجام گردیده است. روش جمع‌آوری داده‌ها بررسی متون و مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته بود. شاخص‌‌های مطرح شده از مدل‌های استقرار هوش تجاری و ادبیات برگرفته شد. روش نمونه‌گیری، هدفمند و شامل مصاحبه با 10 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد ادارات فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت‌های تابعه وزارت نفت بود. متون و مصاحبه‌ها توسط نرم‌افزار MAXQDA با روش استقرایی کدگذاری گردید. تحلیل یافته‌ها مشتمل بر 10 دسته مربوط به منابع داخلی سازمان و ادراک از نوآوری و استقرار موفق هوش تجاری، براساس کدهای مشترک بین ادبیات تحقیق و نظر متخصصان دسته‌بندی و ارائه شد. با استفاده از آزمون فریدمن مشخص گردید مهمترین عامل در پذیرش هوش تجاری در صنعت نفت، نقش کارکنان و منابع انسانی است.
واژه‌های کلیدی: هوش تجاری، منابع داخلی سازمان، منابع انسانی، فرایند انتشار نوآوری، صنعت نفت ایران
متن کامل [PDF 550 kb]   (541 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت
دریافت: 1399/9/30 | پذیرش: 1400/6/4 | انتشار: 1400/6/31


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 13، شماره 49 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها