بررسی تطبیقی شخصیت و رضایت شغلی بر اساس لنگرگاههای شغلی
|
آزاده عسکری 1، محمدمهدی نظرپور2 ، سعید توکلی3 ، فروغ خداکریمی4 |
1- استادیار، گروه روانشناسی به کار بسته، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی ، A_askari@sbu.ac.ir 2- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی به کاربسته، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی 3- دکتری، مدیریت دولتی، شرکت ملی گاز ایران 4- کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی به کاربسته، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی |
|
چکیده: (1210 مشاهده) |
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی شخصیت و رضایت شغلی بر اساس لنگرگاههای شغلی انجام شد و 505 نفر از سرپرستان، رؤسا و مدیران مناطق دهگانه و ستاد شرکت انتقال گاز ایران با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی و در دسترس، انتخاب و به پرسشنامههای شخصیتیِ پنجعاملی نئو، شاخص توصیفی شغل و لنگرگاه شغلی پاسخ دادند. یافتهها نشان داد بین مدیران با لنگرگاه شغلیِ غالبِ استقلال در مقایسه با لنگرگاه غالبِ شغلیِ تنوع، از نظر ویژگیِ شخصیتیِ وظیفهشناسی تفاوت معناداری وجود دارد و همینطور بین مدیران با لنگرگاه شغلی غالب استقلال در قیاس با لنگرگاههای خدمت، تنوع و مدیریت، از لحاظ رضایت شغلی تفاوت معناداری وجود دارد. این یافتهها، اهمیت شناسایی لنگرگاههای شغلی را نشان میدهند و میتوان دریافت برای نیل به رضایت شغلی و تناسب بیشتر شخصیت افراد با سازمان، باید نقش عوامل مهمی همچون لنگرگاههای شغلی را مورد دقت و توجه قرار داد. |
|
واژههای کلیدی: رضایت شغلی، لنگرگاه شغلی، شخصیت، مدیران، شرکت انتقال گاز ایران. |
|
متن کامل [PDF 534 kb]
(601 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مديريت دریافت: 1399/11/20 | پذیرش: 1400/4/5 | انتشار: 1400/6/31
|
|
|
|