تأثیر رهبری توانمندمحور بر پردازش شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی و چابکی یادگیری
|
محمد فروهر1 ، رضا هویدا 2، عبدالرسول جمشیدیان3 ، مریم قانع نیا4 |
1- دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان 2- دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه اصفهان ، r.hoveida@edu.ui.ac.ir 3- مربی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه اصفهان 4- دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه شهیدچمران |
|
چکیده: (1726 مشاهده) |
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر رهبریِ توانمندمحور بر پردازش شغلی کارکنان با نقش میانجی سرمایهی روانشناختی و چابکی یادگیری انجام شد. روش پژوهش، همبستگی- پیمایشی در نظر گرفته شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، شامل500 نفر بود که تعداد 217 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای رهبری توانمندمحور (محقق ساخته)، چابکی یادگیری کراوت و کالدول (2016) سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) و پردازش شغلی تایمز و همکاران (2014) پاسخ دادند. پایایی کلیۀ پرسشنامهها برحسب آلفای کرونباخ بالای 70/. بود. همچنین، روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوایی و سازه مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS و AMOS تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان داد رهبری توانمندمحور بهطور مستقیم بر روی پردازش شغلی تأثیر دارد و چابکی یادگیری و سرمایه روانشناختی نقش میانجی جزئی بین رهبری توانمندمحور و پردازش شغلی دارند. |
|
واژههای کلیدی: پردازش شغلی، رهبری توانمندمحور، سرمایه روانشناختی، چابکی یادگیری. |
|
متن کامل [PDF 454 kb]
(942 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1399/1/20 | پذیرش: 1399/3/11 | انتشار: 1400/3/31
|
|
|
|