Strategic studies in the oil and energy industry
مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي
Strategic Studies in Petroleum and energy Industry
http://iieshrm.ir
1
admin
2251-8886
2588-4409
8888
374
fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
7
25
online
1
fulltext
other
ارزیابی تفکر استراتژیک اثر بخش در مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران
The evaluation of Effective Strategic ThinkingIn Managers of NIORDC
مديريت
Management
پژوهشي
Research
<h2 dir="RTL"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">تحقیق حاضر به ارزیابی تفکر استراتژیک اثر بخش در مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای نفتی ایران پرداخته است. هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان تفکر استراتژیک اثر بخش در سطوح مدیریتی شرکت مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای نفتی ایران میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی تحلیلی میباشد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه و مطالعه اسناد و مدارک بوده است. فرضیه اصلی تحقیق بر مبنای مدل جین لیدکا مطرح گردید. برای ارزیابی متغیرها، پرسشنامه محقق ساخته به کار گرفته شده است. برای احراز اطمینان از میزان پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. ضریب آلفای پرسشنامه مدیران برابر با 0.798 محاسبه گردید و ضریب آلفای پرسشنامه نظرات خبرگان برابر با 0.811 محاسبه گردید که این رقم میزان اعتبار (پایایی) بالای پرسشنامه را نشان میدهد. باتوجه به محدود بودن جامعه آماری، پرسشنامه طراحی شده دربین جامعه آماری توزیع گردید. برای آزمون فرضیات تحقیق از آمار آزمون (</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">t</span></span></strong><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) استفاده شده است. نتایج تحقیق فرضیههای تحقیق را مورد تایید قرار میدهد. نتایج تحقیق نشان میدهد که عوامل نگرش سیستمی، عزم استراتژیک، فرصت طلبی هوشمندانه، تفکر در زمان، عامل پیشروی با فرضیه به عنوان عوامل اصلی تفکر استراتژیک مورد تایید میباشند.</span></span></strong><br>
</h2>
This study was conducted to effective strategic thinking in National Iranian Oil Refining & Distribution Company’s managers (NIORDC) based on Liedtka model and has been done through literature review and expert opinion. This research is a descriptive and applied research. The population in this study was the limited number of managers, deputies; heads of departments and senior experts, there is no sample. Then the validity and reliability of questionnaire were tested by using SPSS software. The research hypotheses were tested through descriptive and inferential statistics and the research results indicated that:The strategic thinking in National Iranian Oil Refining & Distribution Company’s managers is high. It can be said that the first hypothesis is significant .Regarding the second hypothesis, the effectiveness of the strategic thinking of managers, there was no difference between the views of experts and managers about the variable, however<br>
The amount of T statistic for variable of thinking In Time, intelligent Opportunism, hypothesis driven & main variable of strategic thinking were significant at 95% confidence level, so they indicated that there was a meaningful difference between the views of experts and managers about those variables. The statistic amount of those variable become positive and indicates the respons of experts more effectiveness than managers
برنامه ریزی استراتژیک , تفکر استراتژیک , مدیریت استراتژیک , اثربخشی
Strategic planning Strategic thinking Strategic Management Effectiveness NIORDC’s Managers
125
144
http://iieshrm.ir/browse.php?a_code=A-10-25-72&slc_lang=other&sid=1
Morteza
Moosakhani
مرتضی
موسی خانی
10031947532846002000
10031947532846002000
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
Mehdi
Iran Negad Parizi
مهدی
ایران نژاد پاریزی
10031947532846002001
10031947532846002001
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
Akbar
Ghasempour
اکبر
قاسم پور
ak.ghasempour@gmail.com
10031947532846002002
10031947532846002002
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات