@ARTICLE{Zare, author = {Zare, Reza and Mohammazadeh Sani, Sakineh and Fathiizadeh, Alireza and }, title = {The Effect of Knowledge Absorptive Capacity on Green Innovation Performance with the mediating role of Unlearning and moderating role of Relationship Learning}, volume = {13}, number = {50}, abstract ={این مطالعه قیاسی از نوع کاربردی دارای هدف توصیفی و استراتژی همبستگی است و به‌صورت مقطعی اجرا شده است. جامعۀ آماری شامل تمامی کارکنان شرکت پتروشیمی برزویه، به تعداد 340 نفر، بود که 180 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به‌عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و به شیوۀ سادۀ تصادفی، به پرسش‌نامه-های ظرفیت جذب دانش کارکنان مینباإوا و همکاران (2010، 2003) و ظرفیت جذب دانش سازمان لیچتن‌ هالر (2009)، عملکرد نوآوری سبز چن و همکاران (2006)، سنجش یادگیری‏‌زدایی بکر (2008) و توانایی یادگیری از ارتباط سلنس و سالیس (2003) پاسخ دادند. ضریب آلفای کرونباخ برای تمامی پرسش‌نامه‌ها بیشتر از 7/0 بود و روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه‌ها با نظر متخصصان و روایی سازه با استفاده از روش تحلیل عاملی مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با نرم‌‏افزارهایSpss22 و PLS3 و روش مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام ‌شد. یافته‌ها تأییدکنندۀ برازش مدل تحلیلی و فرضیه‌‏هاست. نتایج بر اهمیت ظرفیت جذب برای توسعۀ فرایند عملکرد نوآوری سبز به‌منظور ایجاد مزیت رقابتی تأکید دارد؛ زیرا عملکرد سازمان را در مقابل رقبا افزایش می‏دهد. به‌علاوه، یادگیری‌زدایی می‌تواند با ایجاد تغییر مداوم، یاری‌‏رسانِ سازمان برای توسعه مهارت‌های جدید در جهت انطباق با نیاز‌های محیطی جدید باشد و یادگیری ارتباطی از طریق اشتراک و تبادل اطلاعات منجر به بهبود عملکرد نوآوری سبز می‌شود. }, URL = {http://iieshrm.ir/article-1-1279-fa.html}, eprint = {http://iieshrm.ir/article-1-1279-fa.pdf}, journal = {Strategic studies in the oil and energy industry}, doi = {}, year = {2021} }