%0 Journal Article %A Azimi Far, Azam %A Rezghi Rostami, Alireza %A Haghighi, Masoud %T Identifying Factors Effective on Innovation Agility in Educational Organizations and Presenting Structural Interpretational Model %J Strategic studies in the oil and energy industry %V 13 %N 49 %U http://iieshrm.ir/article-1-1239-fa.html %R %D 2021 %K innovation agility, educational organizations, structural interpretational modeling, %X چکیده امروزه چابک­سازیِ نوآوری و سازمان­های چابکِ نوآور در دستور کار بسیاری از مدیران ارشد سازمان‌ها قرار گرفته است، اما به عوامل موثر بر چابک­سازی نوآوری در بسیاری از سازمان­های آموزشی از جمله سازمان آموزش و پرورش در ایران کمتر پرداخته شده است. هدف این مقاله پاسخ‌‌‌‌گویی به این نیاز مبرم است. بدین‌منظور مقاله حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر چابک­سازی نوآوری در سازمان­‏های آموزشی و ارائه مدل ساختاری تفسیری ارائه شده است. بر این اساس نمونه­گیری در جامعه آماری سازمان آموزش و پرورش به‌صورت هدفمند انجام شده و نحوه گزینش نمونه در تکنیک نمونه­گیری هدفمند از نوع گلوله برفی/شبکه­ای می­باشد. نتایجِ شناسایی مفاهیم نشان داد که مدل چابک­سازیِ نوآوری در سازمان­ آموزش و پرورش دارای 79 مفهوم است. همچنین نتایجِ شناسایی مضمون­های فرعی نشان می­دهد که این مدل دارای هشت مضمون فرعی می­باشد که در قالب سه مضمون اصلی دسته­بندی شده‌اند. یکی از مضمون­های اصلی قابلیت­ها بود. این مضمون اصلی شامل دو مضمون فرعی مشخصات فردی و عوامل فرهنگی بود. مضمون بعدی عوامل زمینه­ساز بود. این مضمونِ اصلی شامل دو مضمون فرعیِ منابع انسانی و عوامل محیطی بود. مضمون سوم عوامل تسهیل­کننده بود. این مضمونِ اصلی شامل چهار مضمون فرعیِ عوامل ساختاری، عوامل راهبردی، عوامل سازمانی و عوامل مدیریتی بود. %> http://iieshrm.ir/article-1-1239-fa.pdf %P 217-237 %& 217 %! %9 Research %L A-10-1018-11 %+ Ph.D., Student of Public Management, Islamic Azad University, Rudehen, Tehran, Iran %G eng %@ 2251-8886 %[ 2021