1- دکترای مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد،دانشگاه اصفهان 2- دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد،دانشگاه اصفهان ، a.safari@ase.ui.ac.ir 3- دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد،دانشگاه اصفهان
چکیده: (1993 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر طراحی و آزمون پیشایندها و پیامدهای غرور سازمانی در شرکت ملی نفت ایران بوده و با روش ترکیبی انجام شده است. در بخش کیفی با 19 نفر مصاحبه شد که پس از تحلیل دادهها، الگوی مورد نظر تدوین گردید. در مرحله آزمون کمی مدل پژوهش، پرسشنامه ای محقق ساخته طراحی و در بین381 نفر اعضای نمونه که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده بودند،توزیع شد. پس از اطمینان از پایایی و روایی سؤالات، برازش دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. در نهایت مشخص شد که انگیزش درونی، تصویر سازمانی، تاریخچه موفقیتآمیز سازمان و مهم بودن خروجی سازمان، پیشایندهای غرورسازمانیاست و پیامدهای غرور سازمانی عبارتند از: ماندگاری درسازمان، هویت سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی. همچنین، مشخص شد که دیدگاه مثبت فراسازمانی و تعصب کارمندان و خانوادههای آنان نسبت به سازمان در رابطۀ بین غرور سازمانی و پیامدهای آن نقش میانجی دارد.
Seyedpour S M, Safari A, Nasr Esfahani A. Investigating the Antecedents and Consequences of Organizational Pride; Case of NIOC. Strategic studies in the oil and energy industry 2021; 12 (46) :89-106 URL: http://iieshrm.ir/article-1-992-fa.html
سیدپور سید مصطفی، صفری علی، نصراصفهانی علی. بررسی پیشایندها و پیامدهای غرورِ سازمانی؛ مورد مطالعه شرکت ملی نفت ایران. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1399; 12 (46) :89-106