بررسی روایی سازه مرکز ارزیابی و توسعه مدیران
مورد مطالعه شرکت ملی نفت ایران
|
مجید سلیمی 1، علی دلاور2 ، نورعلی فرخی3 ، حسین شکرکن4 ، عباس عباسپور5 |
1- دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی ، salimy28@yahoo.com 2- استاد تمام گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی 3- دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی 4- استاد بازنشسته، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز 5- دانشیار گروه برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی |
|
چکیده: (2625 مشاهده) |
هدف این مطالعه، بررسی روایی سازه مرکز ارزیابی و توسعه مدیران در شرکت ملی نفت ایران بود. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها، توصیفی- تحلیلی بهشمار میرود. نمونه آماری مشتمل بر دادههای حاصل از ارزیابی 1022 مدیر بود که از بانک اطلاعات مدیران به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. این دادهها بر اساس روش چندصفتی-چندروشی و تحلیل عاملی تأییدی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد میانگین کل همبستگی بین درجهبندیهای مربوط به یک بُعدِ واحد (شایستگی) با روشهای مختلف (0.32) در مقایسه با میانگین کل همبستگی بین درجهبندیهای ابعاد مختلف در همان روش (0.60)، کمتر است. بنابراین، هرچند درجهبندی ابعاد از اعتبار همگرایی نسبتاً متوسطی برخوردار بود، اعتبار تشخیصیِ رضایتبخشی نشان نداد. از سوی دیگر نتایج تحلیل عاملی نشان داد، سهم ابعاد (شایستگیها) در توصیف تغییرات درجهبندیهای صورت گرفته بهمراتب بیشتر از سهم روشهای ارزیابی است و بر این اساس میتوان ادعا نمود که روایی تشخیصی بین ابعاد مورد مطالعه، تعیینکنندهترین عامل اصلی درجهبندیهای مرکز ارزیابی میباشد. |
|
واژههای کلیدی: مرکز ارزیابی، روایی سازه، روایییابی چندصفتی-چندروشی، روایی همگرا/تشخیصی، تحلیل عاملی تأییدی |
|
متن کامل [PDF 419 kb]
(856 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/7/23 | پذیرش: 1398/9/17 | انتشار: 1399/7/1
|
|
|
|