:: سال 12، شماره 45 - ( 9-1399 ) ::
جلد 12 شماره 45 صفحات 160-133 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی فراموشی هدفمند سازمانی در تاثیر رهبری اصیل بر یادگیری سازمانی در کارکنان حوزه ستادی وزارت نفت
زهرا کوچک‌زاده1 ، امیر دورانی2 ، حمیدرضا یزدانی 3
1- کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری،پردیس فارابی دانشگاه تهران
2- کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
3- استادیار مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری،پردیس فارابی دانشگاه تهران ، hryazdani@ut.ac.ir
چکیده:   (1755 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی ‌تاثیر رهبری اصیل بر یادگیری سازمانی با توجه به متغیر میانجی فراموشی هدفمند سازمانی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه اجرا، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کارکنان حوزه ستادی وزارت نفت و شامل 840 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان از میان آن‌ها تعداد 260 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از سه پرسشنامه استاندارد رهبری اصیل نورثاوس(2010)، فراموشی هدفمند سازمانی دی‌هالن(2004) و یادگیری سازمانی نیفه(2001) استفاده شد. پایایی پرسش‌نامه‌ها نیز با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/86، 0/88 و 0/89 به‌دست آمد. داده‌های گردآوری شده توسط نرم افزار معادلات ساختاری warpPLS مورد تجزیه‌و‌تحلیل  قرار گرفت. نتایج بررسی تحلیل مسیر نشان می‌دهد که رهبری اصیل ‌بر یادگیری سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد و نقش میانجی‌گری فراموشی هدفمند سازمانی بین رهبری اصیل و یادگیری سازمانی نیز تایید می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: رهبری اصیل، فراموشی هدفمند سازمانی، یادگیری سازمانی
متن کامل [PDF 664 kb]   (759 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/1/26 | پذیرش: 1398/7/30 | انتشار: 1399/7/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 12، شماره 45 - ( 9-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها