مقایسه تحلیلی شبکه کسب و کار و اکوسیستم کسب و کار
|
علی مبینی دهکردی1 ، جبار ترکمن 2 |
1- دانشگاه تهران 2- دانشگاه تهران ، J.Torkaman@ut.ac.ir |
|
چکیده: (2540 مشاهده) |
ظهور و بروز روزافزون مفاهیم جدید در حوزه کسب و کار در کنار تغییرات فزاینده محیطی موجب پیچیدگی این حوزه شده است. این تغییر و تحولات مستمر، اهمیت آگاهی و آمادگی نظری و عملی را نسبت به محیط پیرامون دوچندان میکند. دو مورد از مفاهیمی که توجه محافل علمی و فعالان عرصه کسب و کار را به خود جلب کرده، «شبکه کسب و کار» و «اکوسیستم کسب و کار» است. پژوهش حاضر تلاش دارد تا با بررسی مفاهیم گوناگون ارائه شده در این دو موضوع به تبیین دقیقتر مرز میان این دو پرداخته و پیامدهای حرکت به سمت شکلگیری اکوسیستم کسب و کار را بررسی کند. به این منظور اسناد پایگاههای ساینس دایرکت، امرالد اینسایت و گوگل در بازه زمانی سال 2000 تا 2019، مورد بررسی تحلیلی-اسنادی قرار گرفتند و در این راستا تعداد 54 سند مرتبط شناسایی شدند. جهت تحلیل مقالات انتخاب شده، مفاهیم اصلی مرتبط با هر موضوع استخراج و توسط پانل خبرگان اعتبارسنجی شدند. برای استخراج، تحلیل و ترکیب مفاهیم از روش کدگذاری استفاده شد. در نهایت یافتهها در سه بعد ساختاری، ذهنی و نسبی دستهبندی، تحلیل و مقایسه شدند. دو مفهوم در ابعاد ساختاری و ذهنی دارای تشابهات بسیاری هستند اما در بعد نسبی تفاوتها ملموستر است. از مهمترین پیامدهای شکلگیری اکوسیستم کسب و کار تغییر مدل نوآوری از محافظهکارانه و تقلیدی به نوآوری جذبی و تعاملی است. |
|
واژههای کلیدی: شبکه کسب و کار، اکوسیستم کسب و کار، تحلیل اسنادی، تعامل بازیگران |
|
متن کامل [PDF 2913 kb]
(1100 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/5/24 | پذیرش: 1398/7/1 | انتشار: 1399/2/6
|
|
|
|