:: سال 10، شماره 39 - ( 3-1398 ) ::
جلد 10 شماره 39 صفحات 126-97 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی مدیریت دانشِ صنعت نفت با لحاظ دو بُعد انسانی وفناوری، بر اساس رویکرد نظریه داده بنیاد
معصومه عمیدی1 ، غلامرضا هاشم زاده 2، علی اکبر علیزاده3
1- دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2- دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، : hashemzadeh_gh@yahoo.com
3- شرکت ملی نفت ایران
چکیده:   (2646 مشاهده)
مدیریت دانش به‌عنوان یکی از مهمترین چالش‌های راهبردی سازمان‌ها جهت کسب موفقیت و مزیت رقابتی محسوب می‌شود. صنعت نفت ایران متولی تولید، حفظ و بهره‌گیری حجم عظیم دانش بوده و برای مدیریت مؤثر آن، استفاده از یک الگو متناسب با ویژگی‌های بومی صنعت نفت موردنیاز است. هدف اصلی این پژوهش این بود که برای اولین بار با روش داده بنیاد و با لحاظ هر دو جنبه انسانی و فناوری، یک الگوی مدیریت دانش بومی صنعت نفت ایران ارائه شود. اطلاعات موردنیاز با مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته با 22 نفر از خبرگان صنعت نفت و بررسی 60 مقاله جدید گردآوری گردید. با کدگذاری گزینشی و محوری، مؤلفه‌های مدل نهایی و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر به‌دست آمد. نتایج پژوهش شامل 160 کد باز، 21 مقوله اولیه و 5 مقوله ثانویه بود که در قالب پارادایمی شرایط علّی، شرایط مداخله‌گر، راهبردها، مؤلفه مرکزی و پیامدها پدیدار شد
واژه‌های کلیدی: مدل مدیریت دانش، روش داده بنیاد، صنعت نفت
متن کامل [PDF 579 kb]   (725 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مديريت
دریافت: 1397/7/14 | پذیرش: 1397/10/5 | انتشار: 1398/3/14


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 10، شماره 39 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها