:: سال 9، شماره 34 - ( 12-1396 ) ::
جلد 9 شماره 34 صفحات 194-171 برگشت به فهرست نسخه ها
سنجش سرمایۀ فکری در شرکت پایانه‌‌های نفتی ایران به منظور شناسایی راه‌‌های بیشینه‌‌سازی ارزش آن
الهام نوروزی چشمه علی 1، سید علیقلی روشن2 ، میلاد وفادار3
1- دانشگاه سیستان و بلوچستان ، stu.nourouzi@gmail.com
2- دانشگاه سیستان و بلوچستان
3- دانشگاه تهران
چکیده:   (2816 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش، سنجش سرمایۀ فکری در شرکت پایانه­های نفتی ایران به منظور شناسایی راه­های بیشینه­سازی ارزش آن می­باشد. پژوهش حاضر از لحاظِ روش، توصیفی­تحلیلی و از لحاظِ هدف، کاربردی است. ابعادِ سرمایه فکری بر اساس مدل مون و کیم (2006) در نظر گرفته شد و پرسشنامۀ تحقیق، بر اساس این مدل تنظیم و پس تأیید روایی و پایایی آن در اختیار کارکنان شرکت پایانه­های نفتی ایران شاغل در خارک که در زمان تحقیق 214 نفر بودند، قرار گرفت. برای تحلیل داده­­ها از روش مدل­­سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که در بین ابعاد مختلف سرمایۀ فکری شرکت، بیشترین اهمیت را سرمایۀ ساختاری و سپس سرمایۀ انسانی و در نهایت سرمایۀ رابطه­ای دارا می­باشد.
واژه‌های کلیدی: سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه رابطه‌ای، سرمایه فکری، شرکت پایانه‌های نفتی ایران
متن کامل [PDF 751 kb]   (803 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت
دریافت: 1395/8/8 | پذیرش: 1395/11/13 | انتشار: 1396/12/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 9، شماره 34 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها