1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه ، darvishi@iauo.ac.ir 2- دانشگاه یزد
چکیده: (3412 مشاهده)
با افزایش نگرانیهای زیستمحیطی از طرف مصرفکنندگان، دولتها و جوامع مختلف در سراسر جهان، شرکتهای تولیدی در صدد توسعهی برنامههای دوستدار محیطزیست مانند توسعهی محصول سبز، برند سبز، فناوری و نوآوری سبز برآمدهاند. مرور پیشینه نشان میدهد که علی رغم پژوهشهای متعددی که در حوزه بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و نوآوری در سازمانها انجام شده است به جنبه زیست محیطی این مفاهیم توجه بسیار محدودی شده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه فکری سبز در انواع نوآوری سازمانی با تاکید بر رویکرد زیست محیطی انجام شد.جامعه آماری این پژوهش را تمام شرکتهای فعال در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استان خوزستان تشکیل میدهند، که شامل 38 شرکت میباشد. همچنین در این پژوهش از روش سرشماری برای گردآوری دادههای مورد نیاز استفاده شده است. در نهایت دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SmartPLS تحلیل شدند و مدل مفهومی پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نهایی پژوهش حاضر نشان داد که سرمایه فکری سبز میتواند باعث تقویت انواع نوآوری زیست محیطی در سازمان شامل نوآوری مدیریتی، نوآوری محصول، نوآوری فناورانه و نوآوری فرآیندی سبز شود.
Darvishi M, Ziaee Bideh A. Investigating the role of green intellectual capital in developing different type of organizational innovation with regard to the environmental aspect
(Study in oil, gas and petrochemical in Khuzestan province). Strategic studies in the oil and energy industry 2018; 9 (34) :145-170 URL: http://iieshrm.ir/article-1-261-fa.html
درویشی مریم، ضیایی بیده علیرضا. بررسی نقش سرمایه فکری در توسعه انواع نوآوری سازمانی با تاکید بر رویکرد زیست محیطی (پژوهشی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استان خوزستان). مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1396; 9 (34) :145-170